Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

De sportiefste 911 voor dagelijks gebruik: de nieuwe Porsche GT3 RS


image/jpeg

 

Porsche brengt de nieuwe 911 GT3 RS aan de start. Hij heeft meer vermogen dan zijn voorganger en is lichter van gewicht. Verder is de Porsche 911 GT3 RS voorzien van kortere overbrengingen en een versterkte carrosserie. Deze versie is daardoor de ideale basis voor homologatie van de raceversie van de 911 GT3, die het sportieve succes van Porsche op de circuit moet voortzetten.

 

De krachtbron van de Porsche 911 GT3 RS is gebaseerd op de motor die in de 911 GT3 wordt gemonteerd. Net zoals die motor is de cilinderinhoud van de motor in de 911 GT3 RS 3,8-liter (tegen 3,6 liter voorheen). Hij produceert echter nóg meer vermogen en hij klimt nóg gemakkelijker en sneller in toeren. De motor heeft een vermogen van 450 pk, wat 15 pk méér is dan het vermogen van de motor in de nieuwe 911 GT3. Dat betekent dat de atmosferische zescilindermotor een specifiek vermogen levert van maar liefst 118 pk per liter. Zelfs in de kleine wereld van de sportauto’s is dat een opmerkelijk cijfer, terwijl deze motor volkomen geschikt is voor dagelijks gebruik op de openbare weg.

De nieuwe Porsche 911 GT3 RS wordt uitsluitend met een lichtgewicht, handmatig bediende zesversnellingsbak geleverd, met korte schakelwegen en een hoog rendement. Om de prestaties over het gehele toerengebied van de motor te optimaliseren, is gekozen voor een kortere eindoverbrenging dan die van de 911 GT3. Daarmee is bewust een concessie gedaan aan de topsnelheid in het voordeel van een nog snellere acceleratie.


image/jpeg


Om de sportiviteit van de nieuwe RS-versie te benadrukken, is de auto voorzien van een speciale variant van PASM – Porsches actieve wielophanging – met grotere spoorbreedte voor en achter. Daarom is de carrosserie van de Porsche 911 GT3 RS – door de montage van speciale spatschermverbreders – niet alleen achter breder, maar ook vóór. Aan de voorzijde zijn 9-inch brede velgen gemonteerd met sportbanden in de maat 245/35 ZR 19. Achter zijn banden in de maat 325/30 ZR 19 gemonteerd op 12-inch brede velgen.

De motor is opgehangen in dynamische motorsteunen, waarvan de stijfheid en de demping zich aanpassen aan de omstandigheden. Daardoor vormen motor en carrosserie een zeer stijve eenheid wanneer echt hard wordt gereden. De carrosserie is zodanig aangepast dat de neerwaartse kracht bij hoge snelheden groter is dan bij de 911 GT3 het geval is, wat uiteraard zeer voordelig is bij gebruik van de auto op het circuit. De optimalisering van de auto voor gebruik op het circuit is voor Porsche ook aanleiding om te komen met een speciale lithium-ion-accu die meer dan 10 kg lichter is dan de normaal gebruikte accu.

 

De nieuwe Porsche 911 GT3 RS straalt ‘autosport’ uit door zijn dynamische uiterlijk, de nieuwe, extra grote achtervleugel van koolstofvezel met steunen van aluminium en de karakteristieke dubbele eindpijpen van de superlichte titanium uitlaat. De Porsche 911 GT3 RS is vanaf heden bestelbaar. De basisprijs bedraagt € 210.150,- (incl. BTW/BPM). Medio januari 2010 staat de nieuwe 911 GT3 RS in de showroom bij de officiële Porsche dealerorganisatie.

 

image/jpeg



  

| Disclaimer