Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Alle plannen autobelastingen bekend


 

20-06-2011 - De fiscale voordelen voor zuinige auto’s hebben een enorme invloed op de Nederlandse personenautomarkt, maar de laatste maanden heerst veel onzekerheid over de toekomst. Want worden die fiscale voordelen nou afgeschaft, of juist niet? Nu staatssecretaris Weekers het definitieve belastingplan bekend heeft gemaakt, en dat inmiddels door het kabinet is goedgekeurd, weten we eindelijk wat ons te wachten staat.


Het is van groot belang dat het belastingstelsel voor (zuinige) auto’s voor de komende jaren helder is. Vooral particulieren die in het bezit zijn van een wegenbelastingvrije dieselauto of op het punt staan er een aan te schaffen, worden benadeeld zodra er ineens wél wegenbelasting moet worden betaald. Want als je jaarlijks te weinig kilometers rijdt, wordt de wegenbelasting een flinke kostenpost. Het gevolg is een chaos op de tweedehands markt, aangezien er honderden zuinige dieselauto’s zullen worden ingeruild voor een vergelijkbare benzineauto. En daar zit niemand op te wachten. Want wat moet je als autodealer met diverse jonggebruikte dieselauto’s uit het A- en B-segment, zonder fiscale voordelen? Daar is in Nederland gewoon geen markt voor en dat heeft weer een nadelig effect op zaken als afschrijving en inruilprijzen. Ook het zakelijke segment mag niet worden vergeten. Het merendeel van de leaserijders kijkt tegenwoordig eerst naar het aanbod in de 14%- en 20%-bijtellingscategorie en kiest dan pas een auto. En je zult maar net een leaseauto met een gunstige bijtelling hebben uitgezocht waar je vier jaar aan vastzit en waarvoor je ineens het volle pond moet gaan betalen. Het is dus belangrijk dat autorijdend Nederland zich realiseert wat voor scenario’s er kunnen optreden zodra de fiscale voordelen voor zuinige auto’s verdwijnen.

 

Wegenbelasting
Het goede nieuws is echter dat de stimulering van CO2-vriendelijke auto’s voorlopig blijft bestaan. Sterker nog, de vrijstelling van wegenbelasting voor auto’s met een CO2-uitstoot tot 95 g/km (diesel) of 110 g/km (benzine) met een jaar verlengd tot 31 december 2013. Van 1 januari 2014 tot 31 december 2015 worden echter alleen auto’s met een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km vrijgesteld van wegenbelasting.


Bijtelling
De CO2-grenzen voor de vrijstelling van BPM en 14% bijtelling worden stapsgewijs aangescherpt. Momenteel ligt de grens op 95 g/km (diesel) en 110 g/km (benzine), maar vanaf 1 juli 2012 wordt dat respectievelijk 91 en 102 g/km. Vanaf 1 januari 2013 wordt dat verder aangescherpt tot 88 en 95 g/km. Per 1 januari 2014 ligt de grens op 86 en 89 g/km en vanaf 1 januari 2015 op 83 g/km voor zowel diesel als benzine. In de 20%-bijtellingscategorie zal de komende jaren eveneens een verschuiving plaatsvinden. Nu ligt de grens op 116 (diesel) en 140 g/km (benzine) en dat zal vanaf 1 juli 2012 worden aangescherpt naar 114 en 132 g/km. Vanaf 2013 praten we over een grens van 112 en 124 g/km, een jaar later 111 en 112 g/km en vanaf 2015 komen alleen benzine- als dieselauto’s met een CO2-uitstoot tot 110 g/km in aanmerking voor 20% bijtelling. Momenteel vallen alleen (elektrische) auto’s met een CO2-uitstoot van 0 g/km in de zogenoemde 0%-bijtellingscategorie. Voor de leaserijder is dit dus bijzonder interessant, maar tussen 1 juli 2012 en 1 januari 2015 wordt die grens zelfs opgetrokken tot 50 g/km en dat betekent dat er dan ook voor auto’s als de Opel Ampera en de Chevrolet Volt geen bijtelling hoeft te worden betaald. Lees HIER welke auto's nog BPM-vrij blijven.


Let op!
Uiteindelijk zijn er een aantal zaken die opvallen. Particuliere eigenaren van een wegenbelastingvrije dieselauto moeten er rekening mee houden dat vanaf 1 januari 2014 wél wegenbelasting moet worden betaald. Vanaf 1 januari 2016 wordt geen enkele auto meer vrijgesteld van wegenbelasting en geldt de vrijstelling van BPM vanaf 2015 alleen voor auto’s die minder dan 83 gram CO2/km uitstoten. Tevens wordt de bijtelling van een leaseauto bepaald op de dag van ontvangst. De staatssecretaris benadrukt dat de bijtelling, ongeacht de leasetermijn, niet tussentijds omhoog gaat.


Aangezien het aanscherpen van de CO2-grenzen in relatief kleine stappen zal plaatsvinden, zijn er veel auto’s die voorlopig profiteren van dezelfde fiscale voordelen als die we vandaag de dag kennen. Auto’s die net onder de grens vallen, zijn uiteraard als eerste de klos. Wie een van deze ‘grensauto’s’ met 14% bijtelling wil leasen, heeft nog tot 1 juli 2012 de tijd om de auto in ontvangst te nemen. Bovendien is het opvallend dat de CO2-norm voor benzine en diesel vanaf 2015 gelijk wordt getrokken. Dieselmotoren stoten van nature minder CO2 uit dan een benzinemotor, waardoor de komende jaren in verhouding steeds minder benzinemotoren voldoen aan de norm voor 14% bijtelling en vrijstelling van BPM. Om deze scheve verhouding te compenseren, krijgen dieselauto’s met een CO2-uitstoot vanaf 70 g/km echter wel een BPM-toeslag.


  

Opvallende zaken:

 

- Wegenbelastingvrije dieselauto's verdwijnen per 1 januari 2014

 

- Vanaf 2016 geen enkele auto meer wegenbelastingvrij

 

- Vrijstelling van BPM vanaf 2015 alleen voor auto's met minder dan 83 gram CO2

 

- De bijtelling van een leaseauto wordt bepaald op de dag van ontvangst

 

- De bijtelling wordt, ongeacht het leasetermijn, niet tussentijds verhoogd

 

- Tussen 1 juli 2012 tot 1 januari 2015 betalen leaserijders voor auto's met minder dan 50 gram CO2 geen bijtelling

 

- Eerste aanscherping van CO2-norm voor BPM-vrijstelling en 14% bijtelling op 1 juli 2012

 


| Disclaimer