Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Allerlei nieuws voor de Opel Insignia


 

22-09-2011 - Nieuwe benzinemotoren, nieuwe technologieën en dito uitrusting. Opel heeft voor de nieuwe Insignia een boel in petto om ook van modeljaar 2012 een succes te maken. Een mooie uitdaging als je kijkt naar de reeds gewonnen prijzen (vijftig), waaronder de titel ‘Auto van het Jaar’, en het aantal exemplaren dat al van de Insignia is verkocht (400.000). 

We beginnen met de nieuwe 1.4 turbo ecoFLEX benzinemotor. Deze is leverbaar in combinatie met een handgeschakelde zesbak, levert 140 pk en vervangt de even krachtige 1,8-liter. De Insignia 1.4 turbo ecoFLEX wordt standaard geleverd met een start/stop-systeem, elektrische stuurbekrachtiging, een aerodynamisch geoptimaliseerde bodem en banden met een lage rolweerstand. Deze zaken zorgen ervoor dat de nieuwe motor een gemiddeld verbruik heeft van 5,7 l/100 km (twee liter minder dan zijn voorganger). De CO2-uitstoot blijft steken bij 134 g/km (een daling van 45 gram). Geïnteresseerd in de acceleratie? Vooruit: in 10,9 seconden tikt de nieuwe Insignia de 100 km/h aan en bij 205 km/h zit de auto aan z’n top.
De nieuwe 2,0-liter turbobenzinemotor doet daar trouwens nog een schepje bovenop. De sprint van 0 naar 100 maakt hij in 7,5 seconden en de topsnelheid bedraagt 250 km/h (leuk opschepmateriaal voor verjaardagen). Normaal gesproken levert de motor 220 pk, maar als u kiest voor een exemplaar met adaptieve 4x4 vierwielaandrijving krijgt u daar dertig paardenkrachten bij. Of het een schadelijk exemplaar is voor de portemonnee? Valt mee. Kiest u voor een start/stop-systeem en banden met een lage rolweerstand, dan bedraagt het gemiddeld verbruik 8,4 l/100 km en is de CO2-uitstoot 197 g/km. 

Start/stop 
Ook de 2.0 CDTI dieselmotoren (130 en 160 pk) zijn nu verkrijgbaar met het start/stop-systeem. Het verkort de tijd dat de motor stationair draait, en vermindert daardoor het verbruik, de uitstoot van broeikasgassen en lawaai. Voor de veiligheid en het comfort van de passagiers blijft de temperatuurregeling en de rembekrachtiger actief tijdens een automatische stop. Wanneer de bestuurder het nodig acht, bijvoorbeeld in een file, kan hij of zij het systeem handmatig uitschakelen met de ‘eco-schakelaar’.

Méér 
En dan nog de systemen. De nieuwe, snelheidsafhankelijke REPS-stuurbekrachtiging (voor het eerst verkrijgbaar op de Insignia) zorgt voor een nog betere rijdynamiek. De bekrachtiging wordt namelijk precies gedoseerd en dat zorgt voor brandstofbesparing en een vermindering van de CO2-uitstoot.
Verder biedt Opels ‘Opel Eye-camera’ een aantal nieuwe functies, zoals Following Distance Indication (volgafstandindicator), Forward Collision Alert (waarschuwing mogelijke aanrijding met voorligger) en Traffic Sign Recognition (herkenning van verkeersborden).
Tot slot is de nieuwe Opel Insignia leverbaar met de nieuwe infotainmentsystemen Navi 600 BeNeLux en Navi 900 Europa en is het topmodel van Opel op verzoek verkrijgbaar met de nieuwe luxueuze nappalederafwerking ‘Indian Night’.


  

| Disclaimer