Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Onthuld ? Audi A1


image/jpeg

 

11-02-2010 - In Geneve wordt de Audi A1 onthuld. Een compacte auto met alle goede eigenschappen, die we van Audi gewend zijn. De Audi A1 springt in het oog door zijn strakke vormgeving en hij beschikt over zeer efficiënte motoren in combinatie met een dynamisch afgestemd onderstel.

 

De Audi A1 is 3,95 meter lang, 1,42 meter hoog en 1,74 meter breed. De wielbasis bedraagt een riante 2,47 m. De krachtige proporties worden extra aangezet door de stevige schouderlijn, de dakbogen met hun contrasterende kleur (optie) en de zeer schuin geplaatste C-stijl. De Audi A1 is in alles een echte Audi. Hij beschikt bijvoorbeeld over de typerende single frame grille en koplampen waarin dagrijverlichting is opgenomen (LED- dagrijverlichting op uitvoeringen met Xenon plus-verlichting). Ook de ‘tornadolijn’ die over de zijkant van de auto schuin omhoog loopt, draagt bij aan een geheel eigen, krachtig voorkomen. Dit wordt nog eens geaccentueerd door de grote wielen (maximaal 18-inch) en de vrijstaande buitenspiegels. De achterlichten zijn in de achterklep geïntegreerd. Door hun specifieke vormgeving onderstrepen ze de breedte van de Audi A1 nog eens extra. Ook deze achterlichten kunnen worden geleverd met LED-technologie. De Audi A1 is leverbaar met keus uit tien exterieurkleuren.

Alle voor de Audi A1 beschikbare motoren beschikken over directe brandstofinspuiting in combinatie met turbotechnologie. Dit sluit aan bij de downsizing-strategie die Audi hanteert: turbotechnologie komt daarbij in plaats van een grote cilinderinhoud. De basismotor voor de Audi A1 is een 1,2-liter TFSI-motor die opvalt door een laag gewicht en een geringe interne weerstand. Het maximale vermogen van deze motor bedraagt 86 pk. Het maximale koppel van 160 Nm is al beschikbaar vanaf 1.500 toeren. Met deze motor is de Audi A1 goed voor een topsnelheid van 179 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 12,1 seconden. Het gemiddelde verbruik blijft steken bij 5,1 l/100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van slechts 119 g/km. De 1.4 TFSI-motor watergekoelde turbo levert 122 pk en een koppel van maar liefst 200 Nm (tussen 1.500 - 4.000 toeren). In combinatie met de standaard handgeschakelde zesversnellingsbak leidt dit tot een ‘0-100’ in 9,2 seconden, een topsnelheid van 200 km/h en een gemiddeld verbruik van 5,4 l/100 km. Met de optionele zeventraps S tronic-transmisie met dubbele koppeling duurt de sprint van 0-100 9,1 seconden en bedraagt het gemiddelde verbruik slechts 5,1 l/100 km. De Audi A1 is ook leverbaar met de moderne 1.6 TDI dieselmotor. Deze is er in twee vermogensvarianten. De 90 pk sterke versie (230 Nm tussen 1.500-2.500 toeren) wordt geleverd met een handgeschakelde vijfbak en is goed voor een topsnelheid van 179 km/h, een sprint van 0-100 km/h in 12,2 seconden en een verbruik van slechts 3,8 l/100 km (CO2: 99 g/km). De uitvoering met 105 pk en een koppel van 250 Nm (ook tussen 1.500 - 2.500 toeren volbrengt de ‘0-100’ in 10,8 seconden en gaat desgewenst door tot een topsnelheid van 187 km/h. Dit alles bij een gemiddeld verbruik van 3,9 l/100 km.

 

image/jpeg

Alle modellen zijn uitgevoerd met recuperatie (het omzetten van remenergie in elektriciteit) en een comfortabel werkend start-stop-systeem dat de motor automatisch uitschakelt zodra de auto tot stilstand komt (bijvoorbeeld bij een verkeerslicht). Het start-stop-systeem wordt ook toegepast in combinatie met de zeventraps S tronic-transmissie. Deze lichte (70 kg) versnellingsbak dankt zijn hoge mate van efficiency aan de toepassing van een dubbele koppeling die (razendsnel) schakelen zonder verlies van aandrijfkracht mogelijk maakt. De S tronic-transmissie is handmatig te schakelen via paddles aan het stuur, maar kent ook twee volautomatische programma’s. De D-modus staat daarbij voor brandstofbesparend rijden, S voor maximale sportiviteit.

De Audi A1 wordt in september op de Nederlandse markt verwacht. Prijzen zijn vooralsnog niet beschikbaar.

 

image/jpeg

 

image/jpeg


  

| Disclaimer