Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Audi investeert fors in elektrische mobiliteit


image/jpeg

 

17-03-2010 - Audi werkt in hoog tempo aan de toekomst van mobiliteit. Rond de volgende jaarwisseling verschijnt de Q5 hybrid als eerste Audi met een combinatie van een benzine- en een elektromotor. Ook maakte een studiemodel van de A8 hybrid, die met een CO2-uitstoot van 144 gram een nieuwe maatstaf in de topklasse zet, in Genève zijn debuut, evenals de A1 e-tron. Van dit model brengt Audi eind 2012 een kleine serie op de markt.

 

Bij het toepassen van alternatieve aandrijfvormen volgt Audi de strategie om elke vorm van technologie per model en markt af te stemmen en daarmee aan de specifieke wensen van de klanten te voldoen. De hybride zoals Audi die nu heeft ontwikkeld, is in eerste instantie bedoeld om het verbruik te reduceren. In navolging daarop zal de plug-in-hybride zijn nut bewijzen op plaatsen waar het wenselijk is om grotere afstanden puur elektrisch te kunnen rijden, in combinatie met een verbrandingsmotor. De elektrische auto bewijst zich vooral in stedelijke gebieden, waar de regelgeving rond emissievrij rijden steeds strenger zal worden. Naast hybrides en elektrische auto’s zet Audi ook in op de brandstofcel en waterstof als energievorm.

Audi investeert jaarlijks rond twee miljard euro in ontwikkelingsprojecten. Centraal daarbij staat de verdere ontwikkeling van de verbrandingsmotor en wat daarmee samenhangt. Tegelijk is er een strategische bundeling van alle activiteiten in de vorm van het ‘Projecthaus e-performance’, waar Audi alles rond het thema elektrisch rijden etaleert. Verder bestaat sinds het najaar van 2009 het gelijknamige ontwikkelingsproject e-performance. Hierin werkt een team van Audi-ingenieurs en wetenschappers van diverse hogescholen aan de ontwikkeling van een compleet nieuwe elektrische auto. Van de carrosserie en de accu’s tot aan de besturingselektronica.

A1 e-tron
Audi breidt het aantal modellen binnen de e-tron-familie stap voor stap verder uit. De A1 e-tron beschikt over elektrische aandrijving, waarbij de actieradius in stadsverkeer meer dan 50 kilometer bedraagt en dankzij een piekvermogen van 102 pk biedt de A1 e-tron volop rijplezier. Raken de accu’s uitgeput, dan laadt een kleine wankelmotor ze weer op. Met deze ‘range extender’ neemt de actieradius van de A1 e-tron toe met 200 kilometer. Uitgaande van het normverbruik voor stadsverkeer en buitenwegen tijdens de standaard meetcyclus, laat de A1 e-tron een verbruik van 1,9 l/100 km noteren, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 45 g/km.


A8 Hybrid
Audi presenteert de A8 Hybrid als een techniekstudie. Zijn twee krachtbronnen, een 2.0 TFSI en een elektromotor, leveren gezamenlijk 245 pk en 480 Nm. Deze combinatie levert de prestaties van een flinke zescilinder. Hiermee demonstreert Audi de mogelijkheden van downsizing en elektrische aandrijving op overtuigende wijze met een gemiddeld brandstofverbruik van 6,2 l/100 km. De CO2-uitstoot ligt daarbij op 144 gram per kilometer. De Audi A8 Hybrid is als parallelhybride ontworpen, waarmee rolweerstand en vermogensverlies tot een minimum worden beperkt. Tussen de viercilinder benzinemotor, met een vermogen van 211 pk, en de achttraps tiptronic is een krachtige elektromotor ingebouwd. Die levert een additionele 33 kW/45 pk vermogen en 211 Nm koppel. Het A8-studiemodel is een echte hybride, die in staat is om alleen met de benzine- of de elektromotor te rijden of de kracht van beide aandrijfvormen te combineren. De elektromotor is in staat om de A8 Hybrid 65 km/h te laten rijden, met een maximale actieradius van twee kilometer.


image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg


  

| Disclaimer