Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Audi lanceert gelimiteerde ?ber-R8: de R8 GT


 

05-05-2010 - Audi heeft de R8 5.2 V10 flink onder handen genomen. Op de eerste plaats is het gewicht met 100 kg afgenomen en tevens werd het vermogen met 35 pk opgeschroefd. Het resultaat is een extreme GT-versie die een rondje Nürburgring wel ziet zitten.

 

Bij de Audi R8 GT is het gebruik van lichtgewicht materialen nog sterker doorgevoerd dan bij de overige straatversies. Zo zijn de achterruit en de ruit tussen de passagiersruimte en het motorcompartiment van polycarbonaat, terwijl de voorruit van dunner glas is gemaakt. Het totale gewichtsvoordeel hiervan bedraagt 9 kg. De achterklep is gemaakt van met koolstofvezel versterkte kunststof (- 6,6 kg) en dat geldt ook voor de achterbumper en de sideblades (- 6,7 kg). In het remsysteem werd in totaal 5 kg ‘gevonden’ en bij de accu zelfs 9,4 kg. Ook de vloerbekleding is lichtgewicht (- 7,9 kg) en de stoelen leveren dankzij hun met glasvezel versterkte schaal (- 31,5 kg) eveneens een belangrijke bijdrage. Daarnaast is gebruik gemaakt van lichtere en dunnere staalsoorten, waardoor de totale gewichtsbesparing op 100 kg uitkomt.

Scherper uiterlijk
De Audi R8 GT valt ten opzichte van de andere R8-modellen op door een nog sportiever uiterlijk. Dat begint met de splitter aan de voorzijde, maar ook de standaard led-verlichting en de extra luchtopeningen springen in het oog. De extra forse sideblades van koolstofvezel zijn evenals de carbon-buitenspiegels een uniek GT-kenmerk. Dat geldt tevens voor de grote achtervleugel van koolstofvezel en de diffuser, die beide nadrukkelijk naar de racerij verwijzen. Mede door deze aerodynamische hulpmiddelen genereert de Audi R8 GT meer downforce dan de reguliere versies.

 


Brute kracht
De 5,2-liter V10 FSI-motor van de Audi R8 GT wordt met de hand geassembleerd. Door wijzigingen in het motormanagement levert hij een vermogen van 560 pk. Het specifieke vermogen van de hoogtoerige motor bedraagt 107,6 pk en het gemiddelde verbruik is zo’n 14 l/100 km. De R8 GT is standaard uitgevoerd met de razendsnel schakelende sequentiële zestraps R tronic-transmissie. De automatische modus kent een Comfort- en een Sportstand en handmatig schakelen kan dankzij stuurpaddles. Bovendien is Lauch Control een standaard feature.

quattro
Uiteraard beschikt de Audi R8 GT over quattro-vierwielaandrijving. Normaal gesproken gaat 15% van de kracht naar de voorwielen en 85% naar de achterwielen. Indien gewenst kan de verhouding echter ook 30-70 bedragen. Een sperdifferentieel achter zorgt voor een extra sportief weggedrag. Vergeleken met de andere R8-modellen beschikt de nieuwe GT-versie over een verder verlaagd onderstel (-10 mm) en handmatig instelbare vering. Ook de hogere camberverhoudingen voor en achter dragen bij aan een nog preciezer weggedrag. Het ESP heeft een sportmodus, die een tikkeltje overstuur toelaat. Voor circuitgebruik is het ESP volledig uitschakelbaar en zijn speciale cup-banden beschikbaar. Verder staat de R8 GT op 19-inch lichtmetaal en zijn keramische remschijven eveneens standaard.

Interieur
De sportiviteit van de R8 GT komt ook in het interieur tot uiting, dankzij onder meer speciale sportstoelen met alcantara bekleding, witte wijzerplaten met R8 GT-logo en diverse aluminium accenten. Voor de liefhebbers is er het racing-package dat bestaat uit een roll bar (rood of zwart), vierpuntsgordels, een brandblusser en een draaiknop om de stroomvoorziening uit te schakelen.

Audi produceert slechts 333 exemplaren van de R8 GT. Het is nog niet bekend over hoeveel exemplaren Nederland kan beschikken. Ook is de prijsstelling vooralsnog onbekend.


 

   

 

 


  

| Disclaimer