Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Beursnieuws Parijs: Audi quattro concept


 

05-10-2010 - De Audi quattro concept die in Parijs schitterde, is een knipoog naar de oer-quattro die dertig jaar geleden debuteerde. Dit opvallende studiemodel is niet zomaar een concept, maar een op de RS5 gebaseerde superkanon met 408 pk, voorzien van de meest geavanceerde quattro-technologie ooit.

Bij de ontwikkeling van de quattro concept heeft Audi het chassis van de RS5 flink onder handen genomen, de wielbasis met 150 mm ingekort en het dak tevens met 40 mm verlaagd. Door het veelvuldig toepassen van aluminium en carbon bedraagt het gewicht van het koetswerk slechts 1.300 kilo, waarmee de vermogens-gewichtsverhouding uitkomt op een indrukwekkende 4,3 kg/pk – hetzelfde als bijvoorbeeld de Audi R8 V10. Audi heeft de 408 paardenkrachten uit een 2,5-liter vijfcilinder FSI-turbomotor weten te persen, die zijn kracht via een handgeschakelde zesbak en de laatste generatie quattro-aandrijving met kroonwiel-differentieel naar de wielen dirigeert. Bovendien is het maximale koppel van 480 Nm beschikbaar in het extreem brede toerengebied van 1.600 en 5.300 t/min. Dit indrukwekkende ‘hightech-pakket’ leidt tot een acceleratie van 0-100 km/h in slechts 3,9 seconden.

De Audi quattro concept oogt brutaal, compact en krachtig. Het design van de Audi A5 Coupé en RS5 is zonder meer aanwezig, maar het studiemodel toont duidelijk agressiever. Het met 150 mm inkorten van de wielbasis dient twee doelen, namelijk het vergroten van de rijdynamiek en het besparen van gewicht. Door het dak te verlagen en de overhang achter te verkleinen, kenmerkt het ontwerpt zich door krachtige proporties en een goede balans. De specifieke stijlkenmerken zijn niet toevallig gekozen. Het verlaagde dak draagt bij aan een lager zwaartepunt en de opvallende C-stijl is een eerbetoon aan het design van de oorspronkelijke Audi quattro. Ook de uitgesproken 20 inch-wielen en de luchtuitlaten aan de zijkant van de motorkap zijn duidelijke verwijzingen naar de Audi (Sport) quattro-modellen uit de jaren ’80. De volledige led-verlichting (voor en achter) en de automatische tevoorschijn komende en instelbare achterspoiler zijn eveneens opvallend.

 



De Audi quattro concept maakt gebruik van de meest geavanceerde quattro-technologie ooit. Hierbij spelen een kroonwiel-differentieel en torquevectoring de hoofdrol. Het compacte, zelfsperrende kroonwiel-tussendifferentieel maakt een brede spreiding in de verdeling van de aandrijfkrachten van 70% naar voren tot 85% naar achteren mogelijk. Onder normale omstandigheden is de verdeling tussen voor- en achteras 40/60. Door dit brede bereik zorgt het nieuwe, compacte en lichte differentieel voor nog meer grip en snelle reacties. De Audi quattro concept is uitgevoerd met keramische remschijven. Deze zijn zichtbaar achter de lichtmetalen velgen met centrale wielmoer en 275/30 R20-banden.

Met zijn korte wielbasis is de Audi quattro concept een tweezitter geworden. De bestuurder en passagier worden door drie- of vierpuntsgordels op hun plaats gehouden en het interieur springt in het oog door het materiaalgebruik waarbij carbon en beige leder de boventoon voeren. De Audi quattro concept biedt, afgezien van zijn hoge motorvermogen en dynamische onderstel, nog meer bijzondere entertainment-features. Hij beschikt bijvoorbeeld over een internetradio waaraan een mobiele telefoon is te koppelen. De mooiste voorziening is de mogelijkheid om het zogenaamde ‘prayerbook’ weer te geven. In racing-modus geeft dit nauwkeurige informatie over de voorliggende route weer. Dit zorgt voor een authentiek rallygevoel – zelfs als er geen bijrijder naast de bestuurder zit. En daarmee is zelfs deze moderne techniek een hommage aan de indrukwekkende quattro-historie die precies dertig jaar geleden begon.

 

 


  

| Disclaimer