Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Beursnieuws Parijs: nieuwe Citro?n C4


 

05-10-2010 - De nieuwe Citroën C4 werd in juni al onthuld, heeft inmiddels vijf sterren bij de Euro NCAP-crashtest behaald, maar werd nog niet eerder aan het grote publiek voorgesteld. De C4 vormde dan ook een belangrijke primeur voor Citroën op de Mondial de l’Automobile in zijn thuisland.


Vanaf november wordt de keus in het C-segment nog lastiger. Dan verschijnt namelijk de fonkelnieuwe Citroën C4 in ons land, die het de Volkswagen Golf, Opel Astra en bijvoorbeeld de Ford Focus erg lastig gaat maken. Ten opzichte van het huidige model maakt de nieuwe C4 op alle fronten groten stappen voorwaarts. Het onmiskenbare Citroën-design springt in het oog door zijn wimpervormige koplampen en horizontaal vormgegeven achterlichten die overlopen in de vijfde deur. Ook qua afmetingen zijn er de nodige verschillen. De C4 meet nu 4,33 meter in lengte (+ 8 cm), is 1,79 meter breed (+ 2 cm) en 1,49 meter hoog (+ 3 cm). De bagageruimte heeft een inhoud van 408 liter en is daarmee volgens de fabrikant zelfs segmentleider.

 

Aandrijving
Op motorisch gebied levert Citroën een 1.4 VTi die 95 pk levert en een CO2-uitstoot van 140 g/km noteert. De 1.6 VTi doet daar 25 pk bovenop en levert een gezonde 120 pk. De uitstoot ligt met 142 g/km slechts twee gram hoger dan zijn minder sterke broertje. Echt hard gaat het met de 155 pk sterke 1.6 THP die de C4 een topsnelheid van 214 km/h bezorgt. Gemiddeld stoot deze variant 145 gram CO2 per km uit. Dieselen kan met drie zelfontbranders. Onderaan het gamma staat de 90 pk sterke 1.6 HDi die 110 g/km CO2 uitstoot. De twintig pk sterkere 110 HDi meet dezelfde motorinhoud en heeft een uitstoot van 119 g/km. De sterkste diesel vormt de 2.0 HDi met 150 pk. De uitstoot blijft beperkt tot 127 g/km. Vanaf de introductie is de C4 tevens te verkrijgen met een nieuwe 1,6-liter e-HDi. Deze dieselmotor is zowel milieuvriendelijk (10% minder CO2-uitstoot) als efficiënt en is uitgerust met een energie regeneratiesysteem en een start/stop-systeem van de laatste generatie. Daarmee stoot deze zuinige variant 109 gram CO2 per kilometer uit (99 in een later stadium), goed voor 20% bijtelling.

Noviteiten
Naast de al bekende technologieën van de huidige C4, zoals de semi-automatische versnellingsbak, Hill Start Assist, elektronische handrem, Lane Departure Warning System, meedraaiende xenon-verlichting en statistische bochtverlichting, is er een aantal technologische noviteiten te vermelden. Zo wordt de nieuwe C4 uitgerust met een dodehoekcontrolesyteem, een programmeerbare cruisecontrol en een snelheidsbegrenzer die de mogelijkheid heeft om verschillende snelheden in het geheugen te zetten. Voor optimaal comfort voorziet Citroën de C4 van stoelen met optionele massagefunctie. Ook audioliefhebbers komen aan hun trekken met een volledig nieuw surroundsystem. Prijzen voor de C4 worden op korte termijn bekendgemaakt.



  

| Disclaimer