Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

BMW lanceert 1 Serie M Coup


 

11-12-2010 - De supersportieve BMW M-modellen hebben er een familielid bij. De motorsportafdeling van BMW nam de 135i Coupé onder handen en maakte er een nog puurdere rijmachine van. De nieuwe 1 Serie M Coupé verschijnt in mei 2011 op de markt.


Alleen al bij het zien van de 1 Serie M Coupé, volgens het Duitse merk de spirituele opvolger van de eerste generatie M3 (E30), wordt duidelijk dat BMW niet zomaar een extra snelle versie heeft ontwikkeld. Met zijn brede schouders en agressieve voorbumper is bij direct herkenbaar als ‘M’, terwijl aan weerszijden van de voorbumper zich nog een smalle, langgerekte opening bevindt die met de binnenstromende lucht een zogeheten ‘lucht gordijn’ creëert. Dit dekt als het ware de voorwielen af en vermindert zo turbulentie en verstoring van de aerodynamica. De BMW 1 Serie M Coupé is de eerste productieauto waarop deze ‘luchtige’ innovatie wordt toegepast. De uitgeklopte wielkasten met daarin 19-inch lichtmetalen velgen, de aerodynamische buitenspiegels en de herkenbare ‘M kieuwen’ op de flanken laten, net als de speciale M voorbumper, duidelijk zien door wie de 1 Serie M Coupé is gemaakt. Hetzelfde geldt voor de spoilerlip op het kofferdeksel, de achterbumper met diffuser en de twee dubbele, verchroomde uitlaatpijpen. Vanbinnen vinden we lederen sportstoelen, een multifunctionele sportstuurwiel met M-knop en diverse details die in alcantara en met oranje stiksels zijn afgewerkt.

Voor straat en circuit
Bij het starten van de BMW 1 Serie M Coupé klinkt uit de vier pijpen het indrukwekkende geluid van een krachtige, direct ingespoten 3,0-liter zescilinder lijnmotor die is voorzien van M TwinPower Turbo-technologie. De krachtbron is gekoppeld aan een handbediende zesbak voor een intensieve rijervaring. Net als de carrosserie en het onderstel, is de motor onder handen genomen door M GmbH. Het resultaat hiervan is een uitermate krachtige en flexibele zescilinder die de auto zowel voor straat- als circuitgebruik geschikt maakt. Hij blok levert een vermogen van 340 pk en al bij 1.500 toeren heeft hij zijn maximale trekkracht van 450 Nm te pakken. Bovendien is dankzij de speciale overboost-functie tijdelijk 50 Nm extra beschikbaar zodra de bestuurder het gaspedaal vol intrapt. De sprint van 0-100 km/h is in 4,9 seconden geklaard en slechts 12,4 seconden later is de 200 km/h al aangetikt. De topsnelheid is, zoals gebruikelijk, begrensd op 250 km/h. Qua brandstofverbruik claimt de fabrikant een gemiddelde van 9,6 l/100 km.

Onderstel
Om alle kracht gecontroleerd op het wegdek te kunnen overbrengen, staat de 1 Serie M Coupé op een lichtgewicht onderstel. Dat bestaat grotendeels uit aluminium onderdelen die ook worden gebruikt in de huidige BMW M3. Tevens leent de M Coupé het M-sperdifferentieel (honderd procent sperbaar), het remsysteem (diameter vóór 360 mm, achter 350 mm) en de M Dynamic Mode (MDM) van zijn grotere broer. De 1 Serie M Coupé is leverbaar met keuze uit drie carrosseriekleuren: Alpinweiss, Saphirschwarz metallic en Valencia Orange metallic. Deze laatste kleur is exclusief leverbaar voor de BMW 1 Serie M Coupé. Het sportieve interieur is leverbaar in één configuratie met zwart leder en Alcantara details met contrasterende stiksels in oranje. De exacte prijs is nog niet bekend, maar die zal ongetwijfeld boven de prijs van de 135i Coupé komen te liggen, waarvan de duurste uitvoering een kleine zestig mille kost.

 

 

 

 


  

| Disclaimer