Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

BMW X1 xDrive28i voortaan met vier cilinders


 

20-01-2011 - De BMW X1 xDrive28i verruilt dit voorjaar de zescilinder voor een viercilinder. Deze benzinemotor heeft weliswaar een cilinderinhoud van 2,0-liter, maar door de toepassing van TwinPower Turbo-techniek is het vermogen vergelijkbaar en is hij bovendien een stuk efficiënter.

 

De 2,0-liter TwinPower Turbo is de eerste van een nieuwe generatie viercilinder turbokrachtbronnen. De basis is een volledig uit aluminium vervaardigd blok, afgeleid van dat van de 3,0-liter zes-in-lijn TwinPower Turbo van BMW. De nieuwe viercilinder die in de BMW X1 xDrive28i de zescilinder vervangt, levert een vermogen van 245 pk en een maximumkoppel van 350 Nm dat al bij 1.250 toeren beschikbaar is. Opvallend is dat het vermogen vergelijkbaar is (-13 pk) maar het gemiddelde brandstofverbruik van 7,9 l/100 km beduidend lager ligt (-1,5 l/100 km).


De viercilinder TwinPower Turbo ontleent zijn prestaties aan een Twin Scroll-uitlaatgasturbo, directe brandstofinspuiting (200 bar werkdruk) met innovatieve elektromagnetische injectoren, BMW Valvetronic voor variabele kleptiming en lifthoogte en variabele nokkenastiming. EfficientDynamics-technologie in de vorm van een start/stop-systeem bij de handgeschakelde versies en hergebruik van remenergie dragen bij aan het lage brandstofverbruik. Ook een computergestuurde oliepomp en een elektrische waterpomp, die alleen inschakelt als dat nodig is voor de koeling, zijn efficiencyverhogende onderdelen.

De BMW X1 kwam eind 2009 op de markt. Ruim een jaar na de introductie zijn er in Nederland al meer dan 2.000 exemplaren verkocht. Daarmee is de X1 het best verkopende BMW model na de 1, 3 en 5 Serie. De BMW X1 xDrive28i staat in maart in de showroom voor een bedrag vanaf 49.500 euro. Met automatische transmissie kost hij 51.875 euro.

 

 


  

| Disclaimer