Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Ambitieus vijfjarenplan Chrysler en Fiat


image/jpeg

 

5-11-2009 - Chrysler Group LLC heeft op een businessconferentie de grote lijnen bekend gemaakt van een ambitieus vijfjarenplan. Dit plan voorziet in een scherpe, regionaal bepaalde focus op de verschillende merken, de komst van een groot aantal nieuwe, efficiënte en kwalitatief hoogwaardige modellen. De samenwerking met Fiat leidt hierbij tot het realiseren van schaalvoordelen en een aanzienlijke uitbreiding van het dealernetwerk.

 

Uit het vijfjarenplan komt naar voren dat Chrysler samen met de Fiat Group Automobiles S.p.A. een goede en gezonde toekomst heeft. Chrysler heeft grote ambities, die onder meer tot uiting komen in een omvangrijk productplan. De eerste stap daarbij is de complete vernieuwing van het gehele gamma van Chrysler, Jeep en Dodge tussen nu en 2012. De nieuwe modellen die in deze periode verschijnen, vallen niet allen op door hun milieuvriendelijkere motoren, maar ook door de hoogwaardige uitstraling én kwaliteitsbeleving.

Scherpe focus per merk
De samenwerking met Fiat leidt tot een scherpere focus voor de merken Chrysler, Jeep en Dodge in combinatie met een nog sterkere internationale aanwezigheid. Daarbij wordt per markt bekeken welke merken het best op hun plaats zijn. Het vijfjarenplan voorziet mede daardoor in een afzetgroei buiten Noord-Amerika tot 500.000 exemplaren in 2014. Om deze groei te kunnen realiseren, is een uitbreiding van het huidige dealernetwerk met 25% noodzakelijk.

Jeep
Jeep behoudt uiteraard zijn unieke avontuurlijke karakter. Het portfolio van het merk ondergaat een belangrijke uitbreiding. Zo komt Jeep met een compact model voor het populaire B-segment en worden de Patriot en Compass vervangen door één modern model. Bovendien staat de vervanging van de Cherokee op stapel. Ook dit model valt op door zijn hoge mate van efficiency. De iconische Wrangler en de binnenkort te introduceren nieuwe Grand Cherokee blijven belangrijke pijlers binnen het gamma.

Verregaande integratie Chrysler en Lancia
Chrysler en Lancia hebben sterke overeenkomsten: beide zijn eigenzinnig, stijlvol en staan voor comfort. Het logische gevolg is dan ook dat de twee merken een intensieve samenwerking aangaan. Belangrijke pijlers hierbij zijn de 300C en de Grand Voyager. Maar ook de combinatie Chrysler-Lancia krijgt een aanzienlijke uitbreiding van het portfolio. Zo zijn er tussen nu en 2014 nieuwe modellen te verwachten in het B-, C- en D-segment en staat er een middelgrote SUV op de planning. Per markt wordt bekeken welke modellen als Chrysler en welke als Lancia worden aangeboden.

Dodge en Ram
Meer dan voor de andere merken van de Chrysler Group geldt dat Dodge een sterke regionale focus krijgt. De bedrijfswagens worden voortaan aangeboden onder de merknaam Ram – deze typeaanduiding heeft zich in de loop der jaren tot een sterk merk ontwikkeld. Ook bij Dodge komt de nadruk op zuinige en efficiënte modellen te liggen, maar dan wel in combinatie met een nadrukkelijk sportieve signatuur. Het Dodge-gamma start met een B-segment-model. Dodge en de legendarische sportwagen-tak van Fiat overwegen daarnaast om een opvolger van de legendarische Viper te ontwikkelen. Deze auto zou in 2014 op de markt kunnen komen.

Gericht gebruik maken van technologie
Chrysler Group LLC en Fiat Group Automobiles S.p.A. kiezen bewust voor een geografische focus voor bepaalde merken en producten. Op deze manier ontstaat er een situatie waarbij de verschillende merken elkaar aanvullen. Er zal dus geen overlap in de segmenten zijn.
De samenwerking tussen Chrysler en de Fiat Group zal ook tot uiting komen in het delen van wederzijdse technologieën. Zo krijgt de viercilinder World Engine-krachtbron van Chrysler de beschikking over de MultiAir-techniek van Fiat. Daarmee wint deze motor nogmaals aan kracht én efficiency. De Fiat Group krijgt de beschikking over de nieuwe Pentastar V6-krachtrbon van Chrysler. Deze motor wordt ingezet voor grotere en sportieve modellen. Ook het dynamische, achterwielaangedreven platform van Chrysler komt beschikbaar voor Fiat.

Kwaliteit en kosten
De samenwerking tussen Chrysler en Fiat komt ook tot uiting in het productieproces. Onder de noemer World Class Manufacturing gaat Chrysler bijvoorbeeld gebruik maken van processen van Fiat die hun waarde inmiddels ruimschoots hebben bewezen. Deze efficiënte productieprocessen leiden onder meer tot een verdergaande kwaliteitsverbetering van de auto’s. Dit komt in eerste instantie tot uiting in een sterk verbeterde ‘look en feel’ van de interieurs. De samenwerking biedt ook grote kansen op financieel gebied. Door de koppeling van inkoopkracht bijvoorbeeld, is Chrysler alleen al in 2010 in staat om een kostenbesparing van 500 miljoen dollar te realiseren. In de periode 2010-2014 loopt dit bedrag op tot 3 miljard dollar.

image/jpeg


  

| Disclaimer