Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Absolute CO2-uitstoot belangrijker bij groen wagenpark


image/jpeg

 

18-05-2010 - Steeds vaker is voor wagenparkbeheerders de absolute CO2-uitstoot van hun auto’s belangrijker dan de relatief gemeten groene energielabels. Dit blijkt uit een onderzoek wat BMW Nederland heeft laten uitvoeren.

 

Het zijn met name de beheerders van grote wagenparken die de meeste aandacht aan CO2-reductie besteden. De leasemaatschappijen nemen het voortouw en richten zich steeds meer op de absolute CO2-uitstoot in grammen per kilometer; mede een logisch gevolg van de CO2-afhankelijke BPM op nieuwe auto’s. Fleetowners hebben vaak meer aandacht voor auto’s met groene labels.

MVO belangrijk
Uit het onderzoek blijkt verder dat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) een vaste plek heeft gekregen binnen het wagenparkbeleid van fleetowners. Bij bedrijven met kleinere wagenparken (minder dan vijftig voertuigen) is MVO nu ook sterk in opmars. Deze groep maakt in 2010 een duidelijke inhaalslag op de bedrijven met grote wagenparken. Fleetmanagers van grote wagenparken (250 voertuigen en meer) geven bovendien aan dat de focus op MVO wel iets terugloopt in vergelijking tot een jaar geleden. Dit is volgens de onderzoekers mogelijk te wijten aan de economische crisis.

Vijfentwintig procent
"De gesignaleerde trends voor MVO en een lagere CO2-emissie zijn BMW op het lijf geschreven," concludeert Jan-Christiaan Koenders, algemeen directeur van BMW Group Nederland. In de periode 1995-2008 nam de gemiddelde CO2-uitstoot van BMW namelijk af met meer dan vijfentwintig procent. Met name in de jaren 2006-2008 was de daling aanzienlijk (16,3 procent) door de introductie van BMW EfficientDynamics. Met de verdere ontwikkeling van EfficientDynamics, zoals de introductie van hybrideaandrijving en volledig elektrische aandrijving, wil BMW de gemiddelde CO2-uitstoot met nog eens vijfentwintig procent verminderen in de periode 2010-2020.

Spitsrijden
Uit het onderzoek blijkt ook dat de fleetmanagers ten aanzien van de kilometerbeprijzing positief staan tegenover het ‘betalen naar gebruik’ en een hogere heffing voor ‘vuile’ auto’s. Bedrijven staan wel kritisch tegenover de spitsheffing. Ze verwachten namelijk dat kilometerprijs met spitsheffing niet direct zal worden afgewenteld op de berijders, waardoor kosten zullen toenemen. Volgens het onderzoeksbureau wordt het voor bedrijven daarom interessanter om te investeren in IT-oplossingen om thuiswerken mogelijk te maken. Een spitstarief zal naar verwachting van de driehonderd wagenparkbeheerders dan ook zorgen voor een daling van het aantal autokilometers. Veel zakelijke rijders zullen naar verwachting financieel dus weinig gaan merken van een eventuele spitsheffing.

 


  

| Disclaimer