Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

De Mazda MX-5 RF: Jinba Ittai op een hoger niveau


image/jpeg

Na bijna 28 jaar en meer dan 1 miljoen verkochte exemplaren lance ert Mazda een nieuwe uitvoering van zijn iconische roadster: de Mazda MX-5 RF. De Mazda MX-5 RF (‘Retractable Fastback’) zal vanaf april in Nederland beschikbaar zijn voor prijzen die beginnen bij 35.480 euro voor de TS, inclusief kosten rijklaarmaken.

De uitdrukking Jinba Ittai, ofwel de ‘eenheid tussen ruiter en paard’, is te herleiden tot het Yabusame ritueel, waar een ridder te paard een pijl richting een doel schiet, terwijl hij zijn paard met zijn knieën bestuurt. De ruiter en het paard moeten perfect samenwerken om hierin te slagen.
Bij Mazda verwoordt deze filosofie de communicatie en zodoende de band tussen de bestuurder en de auto. Jinba Ittai diende als leidraad bij de ontwikkeling van de eerste generatie MX-5. Dat komt naar voren in het geborgen gevoel in het interieur, de directe reacties en de versnellingsbak met zijn korte, directe schakelwegen. In plaats van zich te richten op vermogen en snelheid hebben de ingenieurs van het merk zich gericht op het ideaal van een gebalanceerde rijdersauto en op puur rijplezier. Het behouden van deze balans was soms een grote uitdaging bij de verschillende generaties MX-5, die grotere motoren, meer vermogen en meer gewicht kregen. Mazda heeft echter vastgehouden aan de aanpak, die van de MX-5 de best verkochte roadster ooit heeft gemaakt. En dat heeft het eveneens gedaan bij de MX-5 RF.
Mazda’s doel was om het legendarische Jinba Ittai-rijplezier beschikbaar te stellen aan een grotere doelgroep, dus ook aan mensen die liever geen softtop willen of niet per se sportwagenliefhebber zijn.
De MX-5 RF (RF staat voor ‘retractable fastback’) was het resultaat: een prachtig ogende variant van de vierde generatie MX-5, ‘ND’ genaamd. Met het dak dicht is het een dynamische fastback-achtige coupé. Als het dak wordt geopend zorgen de slanke fastback-stijlen voor een echt cabriogevoel en -uiterlijk.
Het model is zowel elegant als praktisch en flexibel. Het is tevens een uniek model, dat in zijn element is in elk jaargetijde en over een luxueus interieur en een verfijnder rijgedrag beschikt. Als optie is tevens een automaat leverbaar, op de Europese markt een primeur voor de huidige generatie MX-5. Toch zijn de lage bouw en het award-winnende design van de softtop versie behouden gebleven.
De Mazda-ingenieurs hebben niet alleen een dakmechanisme ontwikkeld dat er voor zorgt dat het dak kan worden opgeborgen in de carrosserie van wat de kleinste MX-5 sinds de eerste generatie is, maar ze hebben tevens een oplossing weten te bedenken voor het extra gewicht en het hogere zwaartepunt als gevolg van de inklapbare hardtop. De MX-5 RF biedt zodoende de stijfheid, de balans en de lichtvoetigheid die past bij een auto die is voorzien van de MX-5 badge.

Mens-centrische filosofie
De populariteit van Mazda’s huidige modellen in Europa en elders in de wereld is te danken aan de innovatieve SKYACTIV-technologie en het veelvuldig onderscheiden ‘Kodo – Ziel van beweging’-design. Bij de ontwikkeling is alles gericht op het maximaliseren van de Jinba Ittai-factor, waarvoor de basis in 1989 werd gelegd met de eerste generatie MX-5.
Mazda’s mens-centrische ontwikkelingsfilosofie zet een volgende stap op dit vlak door de bestuurders in het middelpunt te zetten en de auto’s rond hen te ontwikkelen, met als eindresultaat auto’s die zich daadwerkelijk aanpassen aan hun bestuurders.
Bij Mazda vormt dit de basis voor een plezierige en opwindende rijervaring en de toekomst van het autorijden.

image/jpeg


  

| Disclaimer