Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Eerste C-Klasse met 20% bijtelling een feit


 

27-04-2011 - Mercedes-Benz is een geliefd merk in het zakelijke segment, maar sinds de invoering van gunstige bijtellingscategorieën heeft de Duitse fabrikant geen potten kunnen breken. Daar is nu verandering in gekomen, want de eerste C-Klasse met 20% bijtelling is een feit.

Je zou van een merk als Mercedes-Benz verwachten dat ze alle kennis en techniek in huis hebben om allang een CO2-vriendelijke C-Klasse op de markt te hebben gebracht. De A- en B-Klasse zijn immers ook met 20% bijtelling te leasen. Ondanks het feit dat het motorenpalet van de onlangs gefacelifte middenklasser tot 31% zuiniger is geworden, voldeed de zuinigste dieselmotor nog altijd niet aan de eisen voor een lage bijtelling. En aangezien de spaarzame leaserijder bij BMW en Audi wel voor een 20%-sedan terecht kan, zijn er dus een hoop zakelijke rijders die puur op basis van bijtelling geen C-Klasse aanschaffen.

116 gram
Afijn, die tijden zijn nu voorbij. Mercedes-Benz heeft de 2,1-liter viercilinder dieselmotor onder handen genomen, het vermogen ietwat teruggeschroefd en de CO2-uitstoot verlaagd tot 116 g/km. Daarmee valt de C 220 CDI BlueEFFICIENCY exact binnen de grens voor 20% bijtelling, en wel met een vermogen van 163 pk! Het gemiddelde verbruik bedraagt 4,4 l/100 km, wat mede te danken is aan het ECO start/stop-systeem. De gunstige bijtelling is echter alleen van toepassing op het sedan-model. De C 220 CDI Estate en varianten met een automaat leveren 170 pk, verbruiken gemiddeld eveneens 4,4 l/100 km, maar vallen met een CO2-uitstoot van 117 g/km dus in de 25%-klasse. De 170 pk sterke Mercedes-Benz C 220 BlueEFFICIENCY is er vanaf 42.450 euro. Wat de 20%-versie gaat kosten, is nog niet bekend. Maar aangezien de levering in juli al start, zal die bekendmaking niet lang meer duren.


  

| Disclaimer