Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Elektrisch rijden, veilig of niet?


 

21-09-2011 - Mitsubishi heeft de i-MiEV, Citroën de C-Zero, Peugeot de i0n, Opel de Ampera, Chevrolet de Volt en Nissan de Leaf. De elektrische auto is in opkomst, maar is Nederland eigenlijk wel klaar voor elektrisch rijden? “Nee,” zegt Evert-Jeen van der Meer, accountmanager automotive van Aon Risk Solutions (ARS).

ARS, verzekeringsmakelaar en risicoadviseur, publiceerde onlangs een onderzoek met daarin een overzicht van de risicoaspecten van elektrische voertuigen. Daarin worden onder andere punten als veiligheid, hulpverlening en de positie van elektrische voertuigen (EV’s) in de verzekeringsmarkt belicht. Negatief willen we het overzicht van ARS niet noemen, maar na alle adviezen en conclusies vroegen wij ons af of Nederland eigenlijk wel klaar is voor elektrisch rijden. Evert-Jeen: “Als je kijkt naar de laadfaciliteiten, het onderhoud en het recyclen, dan is de branche er inderdaad nog niet klaar voor. Als autofabrikant is het momenteel heel lucratief en trendy om een elektrische auto in de markt te zetten, maar fabrikanten moeten vooraf beter nadenken over de bijkomende aspecten. EV’s en bifuel auto’s zijn zoveel anders dan traditionele auto’s.” Met ‘bijkomende aspecten’ doelt de accountmanager onder andere op het gebied veiligheid. “Als er met elektrische auto’s sprake is van een extreme situatie, zoals een ongeluk, kan het voorkomen dat hulpdiensten niet bekend zijn met de technische specificaties van een EV die nodig zijn om bijvoorbeeld inzittenden te bevrijden. Zo is iemand uit een auto zagen bij een EV heel anders dan bij een conventioneel exemplaar. En als een elektrische auto in brand staat, is blussen geen goed idee. Hulpdiensten moeten weten wat het risicoprofiel van een elektrisch voertuig is.” Om achter dat risicoprofiel te komen, adviseert ARS onder andere hulpverleners actief te betrekken bij de technische ontwikkeling van een EV. Verder adviseert ARS de organisatie hulpverleningsoefeningen bij kop-staartbotsingen, te water raken en autobrand in te voeren en zouden er aanvalsoefeningen bij brand in publieke laadinfrastructuur (inclusief parkeergarages) en tijdens het (thuis)laden gehouden moeten worden.

Brandweer
Zou een hulpdienst als de brandweer dan echt niet weten wat te doen als een elektrische auto in brand staat of als iemand na een ongeluk bekneld is geraakt in zijn of haar EV? AutoGids nam de proef op de som (nee, wij reden geen EV in de prak of staken er een in de fik) en belde met Esther Versteeg, woordvoerder van brandweer Rotterdam-Rijnmond. “De meeste blusvoertuigen zijn tegenwoordig uitgerust met de Mobiele Data Terminal waarin het Crash Recovery Systeem is ingebouwd. Op het moment dat er een auto-ongeluk is gebeurd waarbij de brandweer ter plaatse is, voert hij het kenteken in. Brandweerlieden krijgen dan meteen informatie over waar ze de auto het beste open kunnen knippen of hoe ze een vuur moeten doven. Als het kenteken niet wordt herkend, kan ook het type auto ingevoerd worden en dan komt de informatie alsnog naar boven.”
Alle (potentiële) EV-bezitters kunnen dus gerust zijn: de brandweer weet echt wel wat hij moet doen in het geval van een extreme situatie. Maar met de risicoprofielaanbevelingen van Aon kan de brandweer Rotterdam-Rijnmond niet helemaal uit de voeten. Zo gaat het vooralsnog niet gebeuren om de hulpdienst te betrekken bij de ontwikkeling van elektrische auto’s. “De leveranciers van de auto’s komen voornamelijk uit het buitenland en dat maakt het lastig,” laat Versteeg weten. Ook speciale oefeningen met elektrische auto’s zitten er voorlopig niet in. “De EV’s die momenteel rondrijden zijn vrij nieuw. Dat betekent dat er maar weinig tot geen wrakken beschikbaar zijn om mee te oefenen.” Mocht een elektrische auto als wrak eindigen, is het nog maar de vraag of de brandweer er mee kan oefenen. Alles wat de auto tot een elektrisch exemplaar maakt, wordt dan namelijk verwijderd waardoor er een conventionele auto overblijft.
Dat de brandweer deze twee aanbevelingen (nog) niet kan realiseren, ziet Versteeg niet als een nadeel. “Uit het Crash Recovery-systeem komt namelijk meteen naar voren hoe de brandweerlieden een elektrische auto na een ongeluk het beste kunnen benaderen. In de blusvoertuigen staan tevens instructiekaarten. Dat neemt niet weg dat het wel goed zou zijn om een keer met een elektrische auto te oefenen,” besluit de woordvoerder.


  

| Disclaimer