Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

EuroNCAP 2009: VW Golf als veiligste


image/jpeg

 

08-02-2010 - Het EuroNCAP-instituut in Brussel heeft na een evaluatie van alle crashtests die het in 2009 uitvoerde, geconcludeerd dat de Volkswagen Golf de veiligste auto van het jaar is. De Golf haalde bij de onlangs aangescherpte tests een totaalscore van 103 punten.

 

De Golf werd in 2008 al onderscheiden met vijf EuroNCAP-sterren – de maximale score die destijds was te behalen bij een testprogramma, waarbij frontale en zijdelingse crashtests waren inbegrepen en waarbij de voetgangerveiligheid werd beoordeeld. In 2009 werden de criteria aangescherpt. Bij de EuroNCAP-test volgens deze nieuwe criteria bleek de Golf uitstekend te scoren op alle vier onderdelen: inzittendenbescherming voor volwassenen en kinderen, voetgangerveiligheid en ondersteunende veiligheids- en assistentiesystemen. In totaal behaalde de Golf 103 punten en dat is goed voor het eervolle predikaat ‘Veiligste auto van 2009’. In het afgelopen jaar zijn in totaal 33 auto’s volgens de nieuwe criteria getest.

Assistentiesystemen
Een belangrijk onderdeel in de nieuwe EuroNCAP-testprocedure is de beoordeling van de aanwezige assistentiesystemen die ongevallen helpen voorkomen en de gevolgen van een ongeval zo veel mogelijk beperken. De Golf beschikt standaard over onder andere ESP met tegenstuurfunctie, ABS met remassistent, ASR (antislipregeling), het elektrische sperdifferentieel EDS, aanhangerstabilisering, Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes op de achterbank en diverse airbags, zoals frontairbags, zijairbags, hoofdairbags en een knieairbag voor de bestuurder.

 

Top Safety Pick
Ook in Amerika heeft de Golf al belangrijke veiligheidsonderscheidingen gekregen. Zo werd de Golf door het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) aangewezen als ‘Top Safety Pick’. Daarvoor doorliep de Golf een complete crashtest-cyclus met onder meer een frontale aanrijding (64 km/h) en een zijdelingse aanrijding die met een snelheid van 50 km/h wordt uitgevoerd door een rijdende barrière in de vorm van een SUV. Een ander belangrijk onderdeel van de IIHS-testen is een beoordeling van de gevolgen van een aanrijding van achteren.

 

image/jpeg


image/jpeg


  

| Disclaimer