Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Onthuld - Ferrari 458 Italia


image/jpeg

 

Ferrari heeft de eerste officiële foto’s en specificaties vrijgegeven van de opvolger van de F430. De nieuwe Ferrari 458 Italia maakt in alle opzichten een grote stap voorwaarts en beschikt onder meer over een nieuwe, direct ingespoten V8 met 570 pk!

 

De Ferrari 458 Italia is op ieder punt een compleet nieuwe auto. Hij beschikt niet alleen over de eerste direct ingespoten V8 die middenachter is gemonteerd, maar ook op het gebied van design, aërodynamica en handling is een totaal nieuwe weg ingeslagen.

Zoals diverse voorgaande Ferrari’s had Formule 1 legende Michael Schumacher ook bij de ontwikkeling van de 458 Italia weer een dikke vinger in de pap. Volgens Ferrari zelfs een onschatbare rol. De enorme ervaring in de Formule 1 heeft wederom geresulteerd in een ongekende snelheid en precisie waarmee de auto reageert op de handelingen van de bestuurder. Daarbij is de 458 Italia voorzien van een nieuw dashboard en een nieuw type stuurwiel, waarbij de belangrijkste bedieningselementen op het stuurwiel zijn gecentraliseerd en de sportiviteit van de 458 nadrukkelijker tot uiting komt.

Een doorontwikkelde E-Diff en F1-Trac zorgt voor een verbeterde bocht-uit-acceleratie – zelfs 32% beter vergeleken met voorgaande modellen. Het onderstel, dat garant staat voor nóg meer grip en een betere handling, moet bovendien meer controle bieden wanneer op de limiet wordt gereden. Een high-performance ABS-systeem moet er vervolgens voor zorgen dat deze sportwagen in 32,5 meter vanuit 100 km/h stilstaat.


image/jpeg


De nieuwe 4.499 cc V8 is de eerste Ferrari-motor met directe brandstofinspuiting die middenachter wordt gemonteerd. Deze achtcilinder levert maar liefst 570 pk bij 9.000 toeren en het maximum koppel bedraagt 540 Nm bij 6.000 toeren, waarvan meer dan 80% vanaf 3.250 toeren beschikbaar is. Het specifieke koppel is met 120 Nm/liter bovendien een recordwaarde. De 458 Italia accelereert in minder dan 3,4 seconden van 0 naar 100 km/h en de topsnelheid bedraagt ruim 325 km/h. De nieuwe krachtbron zit gekoppeld aan de bekende F1-schakelbak met zeven verzetten en dubbele koppeling, die zorgt voor betere prestaties en zelfs bij volgas soepeler schakelt. Deze nieuwe Ferrari betekent overigens ook een stap voorwaarts op het gebied van CO2-uitstoot. Ondanks het feit dat deze nieuwe V8 80 pk meer levert ten opzichte van de V8 van de F430, is de CO2-uistoot met 100 g/km gedaald naar 320 g/km. Ferrari spreekt over een gemiddeld brandstofverbruik van 13,7 l/100 km, waarmee de 458 Italia zelfs de beste cijfers in het hele segment noteert.

De Ferrari 458 Italia is een ontwerp van Pininfarina. De vormgeving getuigt van een totaal nieuwe koers en is totaal niet te vergelijken met die van de F430. Net als bij alle andere Ferrari’s is een laag gewicht en aërodynamica het sleutelwoord. Het chassis is vervaardigd uit verschillende soorten aluminium, in combinatie met fabricage- en lijmtechnieken die uit de luchtvaartindustrie afkomstig zijn. De neus van de 1.380 kilo wegende bolide is voorzien van kleine aërodynamische vleugels, die downforce genereren en die bij hogere snelheden vervormen en daarmee de luchtweerstand verkleinen. Het aërodynamisch ontwerp resulteert in een downforce van bijvoorbeeld 140 kilogram bij een snelheid van 200 km/h. Aan de achterzijde vinden we achterlichtunits die we kennen van de Ferrari California en opvallend zijn de drie uitlaten naast elkaar, die zonder enige twijfel weer een typische en krachtige grom naar buiten galmen.

Met de cijfers 458 wordt de cilinderinhoud en het aantal cilinders aangegeven, terwijl ‘Italia’ volgens het merk met het Steigerende Paard staat voor ‘een synthese van stijl, creatieve flair, passie en baanbrekende technologie: kenmerken waar Italië bekend om staat’.

De nieuwe Ferrari 458 Italia wordt in september, op de IAA in Frankfurt, officieel onthuld.


image/jpeg


  

| Disclaimer