Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Fiat introduceert innovatieve ?TwinAir 85? tweecilinder turbomotor


 

07-07–2010 - Fiat introduceert voor de 500 de compacte tweecilinder Twinair 85 turbomotor. Deze combineert 85 pk met een verbruik van slechts 1:25.

 

Aanvankelijk is er enkel een 85 pk-versie beschikbaar, maar later komen ook nog varianten met 65 (zonder turbo) en 105 pk. Het 900 cc kleine motortje profiteert van goede prestaties en een laag brandstofverbruik door het gebruik van MultiAir-techniek met speciale vloeistofdynamica en de toevoeging van een turbo.

1:25
Zo stoot de handgeschakelde variant slechts 95 gram CO2/km uit en schaaft de gerobotiseerde Dualogic versnellingsbak daar zelfs nog drie gram van af (1:25). Dat het prestatiepotentieel niet automatisch hoeft te lijden onder het groene karakter van een auto, bewijzen de topsnelheid van 175 km/h en een sprinttijd van elf seconden naar 100 km/h.

ECO
Voor de 500 Twinair 85 is keuze uit twee rijmodi: Normal en ECO. In de Normal-stand kan de bestuurder het volledige prestatiepotentieel benutten (85 pk en 145 Nm), wat een topsnelheid van 175 km/h en een sprintje naar 100 km/h in 11 seconden betekent. Het indrukken van een ‘ECO-knop’ op het dashboard volstaat om de ECO-stand te activeren. Deze functie beperkt het maximvermogen en –koppel en activeert automatisch de zogenaamde City-functie van de stuurbekrachtiging, waardoor het sturen extra licht gaat. In het geval van de Dualogic-vesnellingsbak wordt ook de schakelstrategie aangepast. Een start/stop-systeem is standaard.

Alternatieve aandrijving
Volgens Fiat zijn de compactere afmetingen van de tweecilinder ten opzichte van een vergelijkbare viercilindermotor een groot pluspunt voor een eventuele combinatie met een elektromotor (hybride). Ook een regeneratief remsysteem behoort tot de mogelijkheden. Wat vaststaat, is dat er op korte termijn een aardgasvariant komt, die nog lagere CO2-cijfers laat noteren. In september staat de nieuwe Fiat 500 TwinAir in de showroom.

 



  

| Disclaimer