Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Fiat Tipo nu in de showroom


image/jpeg

De nieuwe Fiat Tipo staat nu in de showroom en zijn concurrenten gaan het nodige van hem te duchten krijgen. Wacht eens even? De NIEUWE Tipo? Die naam is toch bekend, denkt u wellicht. Dat klopt helemaal. De modelnaam Tipo werd tussen 1988 en 1995 ook gehanteerd. Van die versie werden bijna twee miljoen exemplaren verkocht. In 1998 haalde hij zelfs de titel ‘Auto van het Jaar 1989’ binnen. Zijn pluspunten toen: uitgebreide gebruiksmogelijkheden en een riante interieurruimte. Guess what? Precies, die zelfde kwaliteiten kenmerken de gloednieuwe Tipo.

Het model dat nu wordt aangeboden komt direct in de zakelijke klasse terecht en wordt aangeboden als sedan. Later komen er ook andere carrosserievarianten. De versie die nu bij de dealer staat, heet: Lounge. De Italianten zetten hem weg als prijsbreker in het segment. Vanaf 19.495 euro rijdt u in een auto die beschikt over front-, zij- en gordijnairbags, ESP met Hill Holder en TPMS (bandenspanningsbewaking), mistlampen vóór, parkeersensoren achter, automatische airconditioning, elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels, een armsteun tussen de voorstoelen, cruise control, een 12V-stroomaansluiting in de bagageruimte, met leder bekleed stuurwiel en bijpassende versnellingspookknop, buitenspiegels in carrosseriekleur en 17-inch lichtmetalen velgen. Voor dat bedrag beschikt u over de 1.4 liter 16-klepper benzinemotor. Rijdt u liever een diesel, dat kan ook, dan levert Fiat een 1.3 Multijet 16V zelfontbrander. De Fiat Tipo sedan combineert een grote bagageruimte (520 liter) met compacte buitenmaten: 4,54 meter lang, 1,79 meter breed en 1,49 meter hoog. De wielbasis van 2,64 meter benadrukt het comfort binnenin.

Meteen een Award: Autobest 2016 voor de Tipo
De Tipo maakt een vliegende start. De internationale jury van Autobest koos de Fiat Tipo tot "Autobest 2016". Deze onderscheiding bevestigt de missie van het model: een functionele auto die zoveel mogelijk waar voor zijn geld biedt. Een onafhankelijke internationale jury van 26 autojournalisten uit 26 verschillende landen (vertegenwoordigt 91% van Europa) heeft de Fiat Tipo 1.492 punten toegekend op basis van dertien verschillende onderdelen, waaronder design, comfort, onderhoud, rijeigenschappen, prijs, servicenetwerk, onderdelendistributie, veelzijdigheid en restwaarde. Kortom, om aanspraak op de titel te maken moet de auto als beste koop fungeren voor de Europese consument. De Fiat Tipo wist de andere vier finalisten te verslaan: nieuwe Opel Astra, nieuwe Hyundai Tucson, Honda CRV en Mazda CX-3. De Fiat Tipo is volgens de jury een uitstekend product met alle ingrediënten die benodigd zijn om de gemiddelde Europese consument tevreden te stellen op gebied van design, motoren, comfort, veelzijdigheid en uitstekende prijs/kwaliteitverhouding.Met deze nieuwe onderscheiding op zak heeft Fiat driemaal de Autobest-onderscheiding gewonnen. Geen enkel merk wist deze verkiezing zo vaak te winnen: de eerste was de Panda in 2003, gevolgd door de Linea in 2008. Notities van de jury: 'Het Italiaanse design maakt de auto uniek in zijn segment. Het onderstel van de nieuwe Fiat Tipo staat garant voor een prettige rijervaring, een uitstekende wegligging en dito comfort dankzij onafhankelijke McPherson-voorwiel­ophanging en semi-onafhankelijke achterwielophanging. Deze constructie is geoptimaliseerd om gewicht te besparen, wat meehelpt het brandstofverbruik te beperken. Geheel in Fiat-stijl zit de nieuwe Tipo vol met slimme oplossingen die het leven aan boord veraangenamen, waaronder het optionele UconnectTM-systeem met een 5” kleurentouch­screen, Bluetooth, audiostreaming, tekstlezer en spraakherkenning, AUX- en USB-poorten met iPod-integratie en bedieningsknoppen op het stuur. Desgewenst is dit systeem uit te breiden met een parkeercamera en het nieuwe TomTom 3D Touch-navigatiesysteem.'

Op dit moment zijn de modellen afgeleverd bij de dealerbedrijven in Nederland. Wat inhoudt dat u een proefrit kunt maken om eens te weten te komen of die jury het bij het rechte eind heeft gehad.

image/jpeg

image/jpeg

  

| Disclaimer