Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Ford Focus RS500: de ultieme performance Ford


image/jpeg

 

29-03-2010 - Ford heeft een extreme versie van de Focus RS gepresenteerd. Van de Ford Focus RS500 worden slechts 500 exemplaren gebouwd en hij markeert het einde van de productie van de huidige Ford RS-modellen.

Alleen al bij het zien van de Ford Focus RS500 wordt duidelijk dat het hier gaat om een beest van een machine. Hij wordt louter geleverd in mat zwart met bijpassende 19-inch velgen en rode remklauwen. In tegenstelling tot de blauwe details in de Focus RS, beschikt de RS500 over een rood kleurenschema. Dit komt met name naar voren in het stiksel van de leren stuurafwerking, de portierbekleding, de versnellingspook en op de voermatten. Klanten die de visuele impact nog verder willen versterken, kunnen ook kiezen voor de speciale, in rood leer uitgevoerde Recaro-sportstoelen.

Onder de motorkap vinden we een adembenemende 350 pk sterke 2,5-liter vijfcilinder turbomotor die 15% meer vermogen levert dan die van de ‘normale’ Ford Focus RS en voor een spectaculair prestatieniveau zorgt. Het doordringender motorgeluid en de krachtige prestaties in het middengebied, maken de bestuurder onmiddellijk duidelijk dat dit geen standaard Ford RS is.

Om de RS500 uit te kunnen rusten met een passende motor is de 305 pk Duratec RS
2,5-liter turbomotor van de standaard Focus RS aangepast om meer vermogen te kunnen ontwikkelen in het midden- en bovengebied, echter zonder dat dit ten koste is gegaan van de kracht en de responsiviteit in de lagere toerentallen. Het piekvermogen is met 45 pk toegenomen tot 350 pk bij een toerental van 6.000 toeren en het koppel van 460 Nm, verdeeld over een breed bereik van 2.500 tot 4.500 toeren. Uit eerste cijfers blijkt dat de Focus RS500 in 5,6 seconde van 0 naar 100 km/h accelereert en een topsnelheid heeft van 263 km/h, vergelijkbaar met die van de standaard RS.


image/jpeg

 

Van essentieel belang in het succes van de nieuwste generatie Focus RS is het geavanceerde voorwielaangedreven chassis geweest. Dit chassis combineert een breder spoor, de unieke ‘RevoKnuckle'-voorwielophanging en een spiraalvormig differentieel met beperkte slip en zorgt zo voor responsief stuurgedrag, uitstekende tractie en een minimum aan stuurproblemen. Hetzelfde chassisontwerp is evenzo effectief gebleken in de verwerking van het toegenomen koppel van de Focus RS500. Voor deze toepassing is de specificatie niet gewijzigd, waardoor het sportieve en dynamische karakter van de Focus RS intact is gebleven.

De RS500 zal vanaf mei worden geproduceerd in een gelimiteerde oplage van 500 exemplaren die op 20 Europese markten zullen worden aangeboden. Op de middenconsole van elke RS500 wordt een metalen badge aangebracht met daarop een met de hand gegraveerd uniek identificatienummer van 001 t/m 500. Ford Nederland verwacht zo’n tien exemplaren te kunnen binnenhalen, dus geïnteresseerden moeten snel beslissen. De officiële prijzen volgen nog, maar hou rekening met minimaal € 60.000,-.

image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg


  

| Disclaimer