Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Ford introduceert vier LPG- en drie CNG-modellen


image/jpeg

2-11-2009 - Ford toont een niet aflatende inzet om zijn complete modelreeks continu schoner en zuiniger te maken. Die inspanningen hebben inmiddels geresulteerd in het feit dat maar liefst 90% van alle in 2009 in Nederland verkochte Ford personenauto´s een groen energielabel draagt. Ford Nederland breidt het gamma van extra duurzame uitvoeringen nu uit met een groot aantal LPG- en CNG-varianten.


LPG (Liquified Petroleum Gas) behoort tot de autobrandstoffen die het minst belastend zijn voor het milieu en heeft een aantal bijzondere eigenschappen. LPG heeft bijvoorbeeld een hoger octaangetal (meer dan 100 RON) dan superbenzine (98 RON) en Euro loodvrij (95 RON). Dankzij dit hogere octaangetal komt autogas gelijkmatiger tot ontbranding. LPG verbrandt vrijwel zonder afvalstoffen en is dus schoner. Dit komt omdat het een laag zwavelgehalte heeft en, in tegenstelling tot andere brandstoffen, geen extra toevoegingen nodig heeft. Rijden op LPG leidt tot tevens tot een afname van de uitstoot van CO2 tot wel 10% in vergelijking met het rijden op benzine. LPG is derhalve minder schadelijk voor het milieu en heeft ook nog eens zeer gunstige literprijs.

Vier modellen met af-fabriek LPG-installatie
De Ford Fiesta, Focus, C-MAX en Mondeo zijn vanaf heden beschikbaar met een af-fabriek LPG-installatie. De LPG tanks worden gemonteerd in de uitsparing voor het reservewiel, waardoor de originele benzinetank volledig behouden blijft. Dit heeft een gunstig effect op de actieradius. Zo heeft de Fiesta 1.4 16v met een benzinetank van 45 liter en een LPG tank van 42 liter een actieradius van in totaal maar liefst 1.200 kilometer. De LPG-uitvoering van de Ford Mondeo is gebaseerd op de Flexifuel uitvoering, die zowel op reguliere benzine als bio-ethanol kan rijden. Op elke mengverhouding tot E85 (dat wil zeggen maximaal 85% bio-ethanol en 15% benzine) kan gereden worden. Indien voorzien van de nieuwe af-fabriek LPG-installatie is deze Mondeo geschikt voor maar liefst drie verschillende brandstofsoorten.

Prijzen LPG-modellen:
Fiesta 1.4 16v (92pk) benzine/LPG, energielabel A, € 17.800,-
Focus 2.0 16v (140pk) benzine/LPG, energielabel A, € 25.675,-
C-MAX 2.0 16v (140pk) benzine/LPG, energielabel B, € 28.050,-
Mondeo 2.0 16v (141pk) ethanol/benzine/LPG, energielabel A, € 29.725,-

De LPG-installaties zijn leverbaar op alle carrosserievarianten, met uitzondering van de Focus vierdeurs sedan. Alle Ford LPG-modellen beschikken over een G3-erkenning, wat betekent dat deze in de relatief gunstige G3-klasse vallen voor de motorrijtuigenbelasting. De LPG tank van de Fiesta heeft een inhoud van 42 liter. De Focus en C-MAX beschikken over een LPG tank met een inhoud van 53 liter. De LPG tank van de Mondeo hatchback en sedan bedraagt 61 liter en die van de Wagon 50 liter.


image/jpeg


CNG
Van de fossiele brandstoffen is CNG (aardgas) de schoonste soort. Rijden op deze brandstof reduceert de uitstoot van CO2 met maximaal 25% en brengt de uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden zelfs terug tot nagenoeg nul. Aardgas kan dus bijdragen tot duurzame mobiliteit en een beter leefklimaat. Bovendien is het in grote hoeveelheden voorradig, ook in Nederland.

Drie modellen met af-fabriek CNG-installatie
Ford introduceert drie modellen met een af-fabriek CNG-installatie. Deze CNG-uitvoeringen van de Ford Focus, C-MAX en Transit onderscheiden zich van de meeste andere CNG-modellen, vanwege het feit dat ze ook met een volwaardige benzinetank zijn uitgerust. Dit heeft een gunstig effect op de actieradius.

Prijzen CNG-modellen:
Focus 2.0 16v (123pk) benzine/CNG, energielabel B, € 30.500,-
C-MAX 2.0 16v (123pk) benzine/CNG, energielabel B, € 32.175,-
Transit 2.3 16v (140pk) benzine/CNG, € 24.650,- (ex BTW/BPM)

De CNG-installaties voor de Focus zijn leverbaar op de drie- en vijfdeurs hatchback. De CNG-tank van de Focus en C-MAX heeft een capaciteit van 17 kg en die van de Transit maximaal 28 kg, afhankelijk van de manier van inbouw.


image/jpeg


  

| Disclaimer