Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Gen?ve beursnieuws: Ferrari 599 GTB Fiorano HY-KERS


image/jpeg

 

05-03-2010 - Ferrari laat zijn stand schitteren door de aanwezigheid van een felgroene 599 GTB Fiorano HY-KERS. Deze experimentele auto is een voorbeeld van de wijze waarop Ferrari de ontwikkeling van hybride-technologie benadert.

 

Dit hybride-project is bedoeld als middel om ervoor te zorgen dat Ferrari in de gelegenheid wordt gesteld om aan toekomstige CO2-normen te voldoen, vooral wat betreft het verbruik in de stad. Het rijden in de stad ligt sportwagens traditioneel gezien het minst, omdat hun motoren zijn ontworpen voor maximale efficiency en prestaties bij hoge toeren. Terwijl het bij de stadscyclus gaat om lage toerentallen en lage motorbelastingen.

Ferrari heeft zijn race-ervaring aangegrepen om een geavanceerde, lichtgewicht hybride aandrijflijn in de 599 GTB Fiorano te monteren, met als doel er voor te zorgen dat de dynamische prestaties van de auto niet beïnvloed worden. Dit werd gerealiseerd door alle systeemcomponenten zorgvuldig met elkaar te integreren en ze onder het zwaartepunt te plaatsten, zonder enig effect op de interieur- en bagageruimte. Op een vergelijkbare wijze zijn de platte lithium-ion batterijen onder de vloer aangebracht. Het resultaat is een zwaartepunt dat zelfs nog lager is dan in de standaard auto.

Ferrari heeft zijn F1-technologie tevens aangewend voor het design, de engineering en de constructie van een nieuw type elektromotor die bijdraagt aan de rechtuit- en bochtenprestaties van de auto, waarbij de grip en de rembalans worden versterkt. Tevens is de motor voorzien van een uniek koeling- en smeersysteem voor maximale efficiency onder alle werktemperaturen en belastingen De compacte, driefasen hoogvoltage elektromotor van het HY-KERS-systeem weegt ongeveer 40 kilo en is gekoppeld aan de achterzijde van de zeventraps F1-transmissie met dubbele koppeling. Hij werkt via één van de twee koppelingen van de versnellingsbak en stuurt één van de twee primaire assen van de bak aan. Daardoor wordt het vermogen soepel en direct vanuit de elektromotor en de V12 samengevoegd. De elektromotor levert meer dan 100 pk, waarbij het de doelstelling van Ferrari was om iedere kilogram aan extra gewicht te compenseren met tenminste 1 pk.

Tijdens het remmen fungeert de elektrische aandrijfunit als een dynamo, waarbij de kinetische energie die door het negatieve koppel vrijkomt wordt gebruikt om de batterijen bij te laden.
Deze experimentele auto behoudt op deze wijze de high-performance eigenschappen die zo typerend zijn voor alle Ferrari-modellen, terwijl tegelijkertijd de CO2-emissies met 35% worden verlaagd.

 

image/jpeg

 

image/jpeg


  

| Disclaimer