Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Honda presenteert waterstofaangedreven FCV


image/jpegOp de Tokyo Motor Show -30 oktober t/m 8 november- presenteert Honda de FCV. Dit is de opvolger van Honda FCX Clarity. Dit was één van de eerste waterstofauto’s in serieproductie (die nooit in Nederland op de markt is gekomen). Tijdens de komende beurs geeft Honda een vervolg aan de waterstofauto. Deze nieuwe Honda FCV heeft een brandstofcel aandrijflijn die – gevoed door waterstof – voorin is geplaatst. Interessante techniek en Honda pompt er miljoenen in. De vraag is derhalve gerechtvaardigd: is dit de toekomst van autorijden?

De Japanse overheid heeft een unieke oplossing gevonden om de ontwikkeling van moderne technieken in de automotive industrie sneller te laten plaatsvinden. De overheid gaat om tafel met de autofabrikanten en legt daar doelstellingen neer. Zoals: schonere lucht in de binnensteden, minder geluidsoverlast en betere aanpassing op de infrastructuur. De fabrikanten geven aan welke oplossingen nu mogelijk zijn en welke technische innovaties uitgetest zouden moeten kunnen worden, maar dan moet de overheid wel meewerken. Goed, zegt dan de overheid, bijvoorbeeld bij het ter sprake komen van waterstofauto's (en nu komt het bijzondere): ontwikkel zo'n ding en lever er een paar duizend aan onze geselecteerde ambtenaren. Deze gaan er dagelijks mee rijden. Op deze manier komen snel de kinderziektes naar boven en kan het model in de praktijk bekeken worden. Zijn er technische uitdagingen die opgelost moeten worden, bijvoorbeeld in het geval van waterstofauto's: verloopt het tanken bij hoge en lage buitentemperaturen een probleem? Blijkt de techniek betrouwbaar? Houdt zo'n auto zich ook goed op de buitenwegen, die ook in China niet altijd geasfalteerd zijn en waarbij de auto het dus pittig te verduren kan krijgen? Al die gegevens worden minutieus door het plichtsgetrouwe korps 'testambtenaren' teruggekoppeld aan de fabrikant die daarmee sneller zijn aanpassingen kan doorvoeren. Blijkt in de praktijk dat een waterstofauto best fijn rijdt maar dat het zo verrekte moeilijk tanken is als gevolg van te weinig waterstof tankstations? Geen probleem, de overheid participeert in de ontwikkeling en geeft dan voorrang aan het implementeren van waterstof tankstations en dan ook nog op strategisch belangrijke punten, hierin gevoed door de terugkoppeling van de testende ambtenaren. Dit is één van de redenen waarom in Japan de automotive ontwikkelingen zo snel kunnen verlopen. 

Gezinsauto
Door het voorin plaatsen van de brandstofcel, behoudt de Honda FCV maximale ruimte als gezinsauto. Er is plaats voor vijf personen en hun bagage. Net als bij elektrisch aangedreven voertuigen, was het de uitdaging voor Honda om de actieradius te vergroten. De ingenieurs hebben het nu voor elkaar gekregen om de auto een actieradius van 700 kilometer mee te geven. Dat zou voldoende moeten zijn in Europa om de auto als vakantie-auto in te zetten. Eén van de aspecten waar veel autokopers specifiek naar kijken. Bijzonder is verder, dat de Honda FCV kan fungeren als mobiele energiecentrale. Hierbij geeft de brandstofcel elektriciteit af aan het externe net of aan externe apparaten.

Is dit de toekomst?
Op internet tuimelen de voorstanders en tegenstanders van waterstof over elkaar heen. De discussie vindt vooral plaats tussen de aanhangers van waterstof-rijders en voorstanders van elektrisch rijden. Waar de een roept dat het een oplossing is 'want je kunt gewoon tanken' en 'de uitstoot van een waterstofcel is niets anders dan water en zuurstof' zegt de ander dat 'elektrische voertuigen veel schoner en efficiënter zijn op de lange termijn' en 'elektriciteit tanken is een kwestie van twee zaken, namelijk betere accu's (zoals tesla al laat zien dat dit mogelijk is) in combinatie met meer EV laadpalen. Voor alle technieken valt iets te zeggen en is deels afhankelijk of je deze toepast in een bevolkt gebied of minder bevolkt gebied, in combinatie met het land waarin je de techniek wilt toepassen en hoe meewerkzaam de overheid is om technieken te laten implementeren wordt er omwille van de veiligheid bijvoorbeeld geen akkoord gegeven op het aanleggen van waterstof tankstations dan kan je waterstofauto's gratis weggeven maar dan nog wil niemand die hebben want je kunt er nergens mee tanken). Feit is wel, dat meerdere fabrikanten hun belangen spreiden en inzetten op meerdere technieken: elektrisch rijden, hyperzuinig rijden op fossiele brandstoffen (benzine, aardgas, diesel) maar ook experimenteren met hybride combinatie en waterstof. Honda heeft nu miljoenen ontwikkelingsgeld gezet op deze FCV. Als een van de grootste motorenbouwers ter wereld dat doet, zal er vast goed over nagedacht zijn en zal op waterstof rijden vast ergens ter wereld een belangrijke markt gaan worden.
  

| Disclaimer