Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

IAA Beursnieuws: Ford Focus ST


 

16-09-2011 - De nieuwe Ford Focus ST werd tijdens zijn ontwikkelingsfase al diverse malen op straat vastgelegd, maar dat hij tijdens de IAA in Frankfurt zijn werelddebuut zou beleven, was tot aan de opening van de beurs niet bekend. Deze geheimhouding leidde dan ook tot een sportieve verrassing.


Ford zal de nieuwe Focus ST medio 2012 op de markt brengen. En dat gebeurt niet alleen in Europa. Hij wordt namelijk in meer dan veertig landen, verdeeld over zes continenten op de markt gebracht. Dat Ford hem wereldwijd in dezelfde gedaante lanceert, zegt veel over het vertrouwen dat het merk in zijn product heeft. Onder de motorkap ligt een 2,0-liter EcoBoost benzinemotor, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De viercilinder levert een vermogen van 250 pk en een brede, vlakke koppelkromme met een piek van 360 Nm. Ten opzichte van de 2,5-liter vijfcilindermotor waarmee de vorige generatie Focus ST was uitgerust, biedt de nieuwe viercilindermotor niet alleen meer vermogen, maar produceert hij tevens twintig procent minder CO2. Volgens de voorlopige cijfers verbruikt de Focus ST gemiddeld 7,0 l/100 km met een CO2-uitstoot 169 g/km. De vorige generatie Focus ST wordt geroemd om het bijzonder sportief klinkende geluid dat de vijfcilinder produceert. Een viercilinder turbomotor klinkt beduidend anders en om een net zo sensationeel geluid te creëren, heeft Ford een ‘sound symposer’ toegepast.

Rijdynamiek
De kern van de Focus ST wordt gevormd door een uitmuntende rijdynamiek. Het model is uitgerust met het gloednieuwe Ford Sport Steering System. Dit systeem kent een variabele stuuroverbrengingsverhouding die de Focus ST op bochtige wegen wendbaarder maakt, maar tegelijkertijd vertrouwen biedt bij hoge snelheden. Daarnaast is voor de ST het programma Electronic Power Assisted Steering (EPAS) ook uitgebreid met Torque Steer Compensation (TSC), een systeem dat door Ford zelf is ontwikkeld. Dankzij een robuustere afstelling van het TSC kan de bestuurder vol gas accelereren op een slecht wegdek met oneffenheden en gedeelten waar de banden minder grip hebben.

Wagon
Zowel vanbinnen als –buiten ademt de Focus ST sportiviteit. Zo is het exterieur flink opgepompt, hij rolt op speciale 18-inch velgen en de voorstoelen hebben plaatsgemaakt voor speciaal ontwikkelde Recaro-kuipstoelen. Verder wordt de Focus ST geleverd in drie verschillende afwerkingsniveaus: ST1, ST2 en ST3. De exacte details van de verschillende niveaus verschillen per markt en zijn nog niet definitief bekend. Wat we wel weten, is dat de Focus ST, voor het eerst en speciaal voor Europa, ook als Wagon wordt geleverd!

 

 

 


  

| Disclaimer