Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Achtergrond - Presentatie nieuwe Jaguar XJ


image/jpeg

 

Eind augustus organiseerde Jaguar in Nederland een exclusieve preview van de XJ. Ian Callum, design director van het illustere merk, gaf uitleg over het radicaal anders uitziende vlaggenschip.

 

De designstrategie van Jaguar is reeds met de XK gewijzigd. De traditionele belijning spreekt helaas niet genoeg mensen aan om te kunnen overleven. De Jaguar-puristen moeten dus waarschijnlijk even slikken bij het zien van de laatste modellen. Toch bewijst de XF, de opvolger van de S-type, getuige de verkoopaantallen, dat de nieuwe koers zijn vruchten afwerpt. Ian Callum heeft bij Aston Martin bewezen dat hij prachtige auto’s ontwerpt. Inmiddels probeert hij hetzelfde te doen voor Jaguar. Misschien wel de grootste uitdaging is de XJ, want dit model wordt door velen gezien als dé vertegenwoordiger van het merk. Aan het einde van dit jaar rolt de nieuwe XJ pas van de productieband, maar wij mochten in select gezelschap alvast een kijkje nemen. Studio White Space te Amsterdam vormde het decor.

 

Mooie, sportieve auto’s

Ruim 40 jaar geleden, toen Ian Callum nog kind was, maakte de XJ diepe indruk op hem. “Jaguar toonde met strakke lijnen en het sportieve karakter aan hoe een luxe auto er ook uit kon zien. Op het gebied van design is dat innovatieve karakter in de loop der jaren wat verloren gegaan. Jaguar moet in mijn ogen weer gefocust zijn op het maken van mooie, sportieve auto’s. De nieuwe XJ moest weer een auto worden in de geest van de oorspronkelijke XJ, gedurfd en sportief. Toch ging het er niet alleen om een moderne Jaguar te creëren, het moest vooral een op en top eigentijdse XJ worden.”

 

 image/jpeg

 

Assertieve voorzijde

De voorzijde van de volledig uit aluminium opgetrokken XJ doet denken aan de XF, maar toont meer lef dankzij de prominente grille en spannend vormgegeven koplampen. “In eerste instantie kwam hij enorm assertief over. Maar als je niet dat ene stapje extra maakt, krijg je daar later spijt van. Daarom besloten we die krachtige grille te handhaven.” En profil oogt de XJ inderdaad meer als sportcoupé. De hoge taille en ver naar achter getrokken D-stijl verwezenlijken dit beeld. “We verwierpen de conventionele saloon carrosseriestijl: het profiel heeft daarom meer weg van een sportcoupé dan van een luxe saloon.” Ook aan de achterkant zien we dat Ian Callum en zijn team de XJ persoonlijkheid hebben weten mee te geven. “De ‘kattenklauw’- achterlichten completeren de gewaagdere elementen - de grote grille, de smalle katachtige koplampen – en dragen wezenlijk bij aan het ontwerp.”

 

Vijf zitplaatsen

“De XJ ziet er aan de buitenkant fantastisch uit, maar je hoeft alleen maar in de auto plaats te nemen om te ontdekken hoeveel ruimte hij biedt. We hebben het coupé-deel van het dak voorbij de achterste hoofdsteunen gepositioneerd, zodat de auto sportief oogt, maar tegelijk vijf zitplaatsen biedt. Verdere vondsten zijn het glazen panoramadak, maar ook het dashboard dat we 50 mm hebben laten zakken. Het heeft geresulteerd in een tamelijk smal dashboard met als voordeel dat de inzittenden niet het idee hebben dat ze achter een muur schuil gaan. Zodoende doet de nieuwe XJ in elk opzicht van zich spreken. Als de auto voorbijrijdt, lijkt hij te zeggen: ‘Kijk naar me, bewonder me en vergeet me niet.’”

 

image/jpeg


  

| Disclaimer