Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Kia lanceert de compleet nieuwe Niro HUV


image/jpeg

Kia breidt haar groeiende line-up verder uit met een compleet nieuw voertuig met een lage emissie. De nieuwe Kia zal de naam Niro dragen en wordt voorzien van het label Hybrid Utility Vehicle (HUV). Kia introduceert hiermee een compleet nieuw concept op basis van het nieuw ontwikkelde eco-car platform.


De Niro is bedoelt om een brede groep consumenten aan te spreken en speciaal ontworpen als een zeer zuinige hybride crossover, met veel binnenruimte. Het compleet nieuwe platform van de Niro is speciaal ontwikkeld (los van bestaande modellen van Kia) en dusdanig geconstrueerd dat het een aantal toekomstige nieuwe generatie geavanceerde technologieën en aandrijvingen kan herbergen.

Hyoung-Keun Lee, vice-voorzitter en CEO van Kia Motors Corporation: “De markt voor crossovers is een van de snelst groeiende ter wereldwijd. Door een moderne crossover, met veel praktische mogelijkheden en buitengewoon brandstofverbruik aan te bieden, verwachten wij dat de Niro het meest aantrekkelijke model in zijn klasse wordt.”

Eigen styling voor nieuw hybride model
De Kia Niro straalt een compleet nieuw en eigen design uit, met een sportieve, aerodynamische carrosserie en subtiel vormgegeven oppervlakken en details. Hoewel de Niro een totaal nieuw model is - zonder directe voorgangers -  is hij direct herkenbaar als Kia door de herkenbare Kia ‘tiger-nose’ grille en een reeks andere designpunten die kenmerkend zijn voor de huidige producten van het merk.
Het ontwerp van de nieuwe Kia Niro is ontwikkeld vanuit de designcentra in Californië (USA) en Namyang in Zuid-Korea. De Niro heeft soepele en slanke proporties, terwijl zijn brede verschijning stabiliteit en een laag zwaartepunt uitstraalt. De lange wielbasis zorgt voor een uiterst geringe overhang voor en achter, terwijl de inzittenden kunnen profiteren van maximale binnenruimte.

Beste brandstofverbruik in zijn klasse en rond de 89 g/km CO2-uitstoot
Belangrijkste doelstelling van de ingenieurs, achter de ontwikkeling van het nieuwe model, is een brandstofverbruik bieden die tot de beste in zijn klasse behoort. De Kia Niro combineert dan ook een stijlvol crossover-design met een beoogde CO2-uitstoot van rond de 89 g/km (gecombineerde cyclus binnen de New European Driving Cycle).

Dit lage emissieniveau als gevolg van het lage brandstofverbruik wordt bereikt door een gedownsizede hybride aandrijflijn, die de 1.6 liter ‘Kappa’ benzinemotor  met directe injectie (GDI) van Kia paart aan een 1.56 kWh lithium-polymeer accupakket en een 32 kW elektromotor. De combinatie van vermogen en koppel van de aandrijflijn komt op de weg via een zeer efficiënte zestraps transmissie met dubbele koppeling. Een plug-in hybride aandrijflijn verschijnt in een later stadium als aanvulling op de Niro-modelreeks.

Ultrasterk staal voor het nieuwe, unieke platform van de Niro
De carrosserie van de Kia Niro is vervaardigd uit meer dan 50% ultrahoog versterkt staal. Dit draagt bij het uitstekende brandstofverbruik  en de hoge veiligheidstandaard die de ontwikkelingsteams voor ogen hebben. De Niro heeft met zijn krachtige, lichtgewicht carrosserie een uitstekende botsveiligheid en de ontwikkelingsteams mikken daarom op de hoogst mogelijke noteringen op het gebied van veiligheid. Zij worden daarbij bijgestaan door de modernste passieve, actieve en pre-collision veiligheidsuitrustingen die Kia te bieden heeft.

Productie start medio 2016
De onthulling van de nieuwe Kia Niro HUV vindt volgend jaar plaats, waarnaar de productie in de fabriek van Kia in Hwasung, Zuid-Korea, medio 2016 aanvangt. In de loop van 2016 wordt de Kia Niro ook leverbaar in Nederland.
Kia zal het gemiddeld brandstofverbruik tegen het jaar 2020 verbeteren met 25%
De ontwikkeling van een compleet nieuw platform en de genoemde aandrijflijn voor de Niro draag bij aan de ambitie van het merk om tegen het jaar 2020 leidend te worden op de markt van auto’s met lage emissies.
Kia breidt haar line-up van voertuigen met weinig emissie de komende vijf jaar verder uit, van de huidige vier modellen naar elf in 2020. Het merk wil daarmee de brandstofverbruik van haar wagenpark ten opzichte van het niveau van 2014 met 25% verbeteren.
Deze nieuwe reeks van voertuigen worden voorzien van een uiteenlopend aantal nieuwe hybrides, plug-in hybrides  en elektrische voertuigen met een accu of een brandstofcel op waterstof. Het lithium-polymeer accupakket en de elektromotor in de volgend jaar te introduceren Kia Optima PHEV worden opnieuw ontworpen voor toekomstige toepassingen in andere voertuigen van Kia. De Niro behoort tot de eerste van deze nieuwe modellen die als deel van dat plan ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd zijn.

image/jpeg
  

| Disclaimer