Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

CT 200h is eerste vijfdeurs hatchback van Lexus


 image/jpeg

 

27-02-2010 - Lexus toont op de autosalon van Genève zijn eerste vijfdeurs hatchback. De nieuwe CT 200h is daarbij de eerste Full Hybrid Lexus voor een breed publiek en hij valt bovendien in de 14%-bijtellingscategorie.

De CT 200h is de eerste compacte vijfdeursauto van Lexus en betekent de introductie van de eerste Full Hybrid auto in het Europese ‘premium compact’ segment. In het felbevochten C-segment moet de CT 200h de concurrentiestrijd aangaan met bijvoorbeeld de BMW 1 Serie en de Audi A3. Voor Lexus vormt de CT 200h Hybrid de eerste Full Hybrid Drive-auto voor een breed publiek, waarbij het Japanse merk een nieuwe, jongere én zakelijke doelgroep in het sterk groeiende segment voor ogen heeft. Zaken als de complete standaard- en veiligheidsuitrusting, het lage geluidsniveau in het interieur, de lage brandstofconsumptie en daarmee lage CO2-uitstoot en de rijdynamiek maken de CT 200h tot een auto die duurzame luxe en rijplezier biedt. Dankzij deze combinatie van eigenschappen, versterkt door de in dit segment unieke Full Hybrid-aandrijving, verwacht Lexus de zakenauto van de toekomst in de markt te zetten.

Aan de voorzijde springen vooral de koplampen in het oog door hun opvallende design, waarin ook de nieuw ontwikkelde led-dagrijverlichting en de geavanceerde led-dimlichten zijn geïntegreerd. Van opzij gezien vallen vooral de 17-inch velgen op en het blauwe embleem dat specifiek voorbehouden is aan de hybride versies van Lexus. Dankzij de lange wielbasis van 2.600 mm biedt de CT 200h volop ruimte, waarmee hij tot de ruimste auto’s in deze klasse behoort. Achterin beschikt de nieuwe Lexus over een bagageruimte van 345 liter.

 

image/jpeg

De aandrijflijn van de Full Hybrid CT 200h bestaat uit een 1.8-liter VVT-i benzinemotor, een krachtige elektromotor, een dynamo, een high performance accupakket, een speciaal motormanagementsysteem en een systeem voor het verdelen van de krachtstroom over de aangedreven assen. Dat stuurt op zijn beurt een planetair tandwielset aan om het vermogen van de brandstofmotor, de elektromotor en de dynamo te combineren en te verdelen – afhankelijk van de rijomstandigheden op dat moment. De elektromotor, de dynamo en het krachtstroomverdeelsysteem zijn ondergebracht in een compacte unit ter grootte van een conventionele versnellingsbak. De aandrijving naar de voorwielen geschiedt via de Shift-by-Wire gestuurde E-CVT (elektronische continu variabele transmissie).

De elektromotor werkt in tandem met de benzinemotor om de acceleratie onder normale condities te versnellen en drijft zelfstandig de voorwielen aan wanneer de CT 200h Hybrid in de EV-stand (volledig elektrisch rijden) staat. Bij het minderen van snelheid en bij het afremmen werkt de elektromotor als een dynamo om regeneratieve remkracht om te zetten in elektrische energie en die op te slaan in de nikkel-metaal hydride batterij. Als de CT 200h Hybrid is overschakeld naar de EV-stand, stoot de auto totaal geen emissies meer uit en kan vervolgens tot twee kilometer met aan maximum snelheid van 45 km/u geheel elektrisch rijden. Dit is iedere keer weer een unieke ervaring.

De prijzen van de CT 200h Hybrid worden naar verwachting in de loop van het derde kwartaal van 2010 bekend gemaakt, tegelijk met specificaties over verbruik en emissies. De Lexus CT 200h wordt in het eerste kwartaal van 2011 in de showroom verwacht.


image/jpeg

 

image/jpeg


  

| Disclaimer