Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Onthuld - Lexus LFA


image/jpeg

 

23-10-2009 - Lexus heeft zijn langverwachte sportwagen onthuld. Echter is het begrip sportwagen voor de nieuwe Lexus LFA aan de bescheiden kant, aangezien hij wordt aangedreven door een 560 pk sterke V10. De prestaties zijn zeer indrukwekkend, waardoor deze Japanse supercar een serieuze concurrent vormt binnen de wereld van Ferrari en Lamborghini.

 

Voor Lexus is de LFA meer dan alleen een primeur. Het is namelijk de eerste supersportauto die de hoge normen van Lexus overtreft. Zowel op het circuit als op de openbare weg zorgt hij voor een opwindende rijervaring. De LFA is tevens een paradepaardje op het gebied van technische innovatie. Bij elke stap in het ontwikkelingsproces van de LFA zijn gewichtsbesparende maatregelen getroffen. Een van die maatregelen was de toepassing van innovatief Carbon Fibre Reinforced Plastic (CFRP) voor onderstel en koetswerk en het veelvuldige gebruik van aluminium, titanium en magnesium in de motor en transmissie. Met zijn massa van 1.480 kg komt de LFA uitstekend voor de dag tussen alle andere supersportauto’s.

Compacte, lichtgewicht V10
De huiveringwekkende prestaties van de LFA komen van een compleet nieuwe 4,8-liter V10. Dit blok levert een vermogen van 560 pk bij 8.700 toeren. Het maximale koppel loop top tot 480 Nm. Daarmee sprint de achterwielaangedreven LFA in 3,7 seconden naar 100 km/h en bereikt hij een topsnelheid van 325 km/h. In technisch opzicht leent de V10 veel van de autosport, zoals de lage inwendige wrijving, dry-sumpsmering en een gasklephuis voor elke afzonderlijke cilinder. Daarbij produceert de krachtbron een Formule 1-achtige sound, die hij via drie uitlaatpijpen naar buiten schreeuwt. De V10 is even groot als een traditionele V8 en zo licht als een V6, maar levert toch 117 pk per liter. Een razendsnel schakelende, achterin gemonteerde sequentiële zestraps versnellingsbak drijft de achterwielen aan via een ultrastijve cardanas. Peddels achter het stuur geven een uniek schakelgevoel. Er is keuze uit zeven schakelsnelheden – tot slechts 0,2 seconden – en vier rijmodi: Auto, Sport, Normal en Wet. Het onderstel kent een ideale gewichtsverdeling van 48:52 en daarmee staat de LFA garant voor goed bochtgedrag en controle op hoge snelheden.

 

image/jpeg

Supercar van hoog niveau
De op het circuit afgestemde ophanging werd ontwikkeld op de Nordschleife en ook de besturing van de LFA is afgesteld volgens normen uit de racerij. Door de dikke stuurkolom direct op het centrale, uit koolstofvezel vervaardigde onderstel te monteren, ontstaat tevens een uitzonderlijk stevige stuuropstelling. Zowel startknop als keuzeschakelaar voor het instrumentenpaneel zijn op het in hoogte en diepte verstelbare stuur geplaatst. Verder staat de LFA op 20-inch velgen en koos het ontwikkelingsteam voor keramische in plaats van stalen remschijven. Het uiterst aërodynamische design van de LFA zorgt niet alleen voor een optimale koeling, maar tevens voor de nodige downforce. Uitgebreide windtunneltests maken dat de wind bijna geen grip heeft op de LFA, die een luchtweerstandcoëfficiënt van 0,31 heeft. De koolstofvezel diffuser en de vlakke bodem genereren, samen met de actieve achtervleugel, aanzienlijke neerwaartse druk voor meer stabiliteit op hoge snelheden. De LFA is het ultieme uithangbord voor het sportieve F-label van Lexus. De letter ‘F’ benadrukt dat er minder op comfort en stilte is gefocust en juist meer op serieuze prestaties. Er worden slechts 500 exemplaren met de hand gebouwd, bij een tempo van hoogstens twintig auto’s per maand. Elke V10 wordt met de hand gebouwd door telkens één ingenieur, die vervolgens zijn handtekening op het blok zet. De prijzen zijn nog niet bekend en de LFA wordt begin 2011 op de markt verwacht.


image/jpeg


  

| Disclaimer