Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Meer specificaties van Mazda?s SkyActiv-technologie


 

20-10-2010 - Mazda gaat vanaf 2011 een reeks technologieën in haar modellen toepassen onder de naam SkyActiv. De innovaties richten zich op het gebied van motoren, versnellingsbak, carrosserie en chassis. Mazda licht alvast een flinke tip van de sluier op.

 

De SkyActiv-technologie heeft tot doel het milieu te ontlasten en de prestaties en veiligheid van de modellen te vergroten. Om dit te bewerkstelligen, past Mazda een ‘Bouwstenenstrategie’ toe die in 2015 afgerond moet zijn. Binnen deze strategie vallen ook elektrische hulpmiddelen, zoals regeneratieve remmen en hybride aandrijflijnen. Hier is nog weinig over bekend, maar Mazda geeft wel alvast een overzicht van de SkyActiv-technologieën met een aantal kenmerken.

Motoren
De zogenoemde SkyActiv-G houdt een nieuwe generatie direct ingespoten benzinemotor in, die de hoogste compressieverhouding (14:1) ter wereld heeft. Dit is bewerkstelligt door het toepassen van een speciaal uitlaatsysteem, uitgeholde zuigerkoppen, multipoint-inspuiting en andere innovaties. Dankzij deze hoge compressieverhouding verbeteren het koppel en het brandstofverbruik met vijftien procent. Vooral de extra trekkracht in lage en middelhoge toeren moet voor een sterk verbeterde rijdbaarheid. Ook de dieselmotor is niet ongemoeid gebleven. Deze SkyActiv-D-dieselmotor heeft dezelfde compressieverhouding als de benzinevariant, wat voor een zelfontbrander ongewoon laag is. Hierdoor daalt het brandstofverbruik met twintig procent. De prestaties lijden er overigens niet onder, want door toepassing van een tweetraps-turbo is het koppel bij lage en hoge toerentallen een stuk groter. De turbocompressor zorgt er tevens voor de gasrespons sterk verbetert. Ook voldoet de krachtbron aan de Euro6-emissienorm.

 

Transmissies
Nog geen transmissie met dubbele koppeling voor Mazda, maar een conventionele automaat die het beste van alle typen automaten verenigt. Zo zorgt een verbeterde lock-up (motor en transmissie zijn direct aan elkaar gekoppeld) voor een efficiëntere overbrenging van het koppel en een rijgevoel dat vergelijkbaar moet zijn met die van een handbak. Het brandstofverbruik daalt met vier tot zeven procent in vergelijking tot de huidige automaat. Kopers die een handbak prefereren, profiteren van een nieuw ontwikkelde SkyActiv-MT versnellingsbak. Deze schakelt licht, heeft een korte schakelweg en zorgt voor een lager brandstofverbruik doordat er minder interne wrijving is.

Carrosserie en chassis
De nieuwe carrosserie in de vorm van de SkyActiv-body is acht procent lichter en dertig procent stijver. Dit zorgt voor meer rijplezier en een verhoogde botsveiligheid. Ook komt er een nieuw ontwikkeld chassis onder de naam SkyActiv-chassis. Door het gebruik van nieuwe veerpoten en verbeterde wielophanging is een hogere stijfheid en lager gewicht (veertien procent) gecreëerd. Dit zorgt weer een soepel weggedrag bij normale snelheden en meer stabiliteit op hoge snelheid.

 


  

| Disclaimer