Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Mercedes-AMG presenteert de SLS AMG GT3


image/jpeg

 

01-04-2010 - Mercedes-AMG presenteert de SLS AMG GT3, een volbloed racewagen die voldoet aan de FIA GT3-eisen. Deze auto is bedoeld voor klantenteams en is inzetbaar bij zowel sprint- als langeafstands-races. De SLS AMG GT3 combineert geavanceerde autosport-technologie met de unieke vleugeldeuren en vormt daarmee een waardevolle aanvulling voor de GT3-klasse.

 

De GT3-klasse wint steeds meer aan populariteit, omdat er wordt gereden met auto’s die zowel optisch als technisch nauw verwant zijn aan de seriemodellen waarvan ze zijn afgeleid. Mede daardoor zijn deze auto’s bovendien tegen relatief gunstige kosten inzetbaar. Daarbij staat de GT3-Klasse voor maximaal spektakel tijdens de races. Hoewel AMG al een even lange als indrukwekkende autosporthistorie heeft, is de SLS AMG GT3 vooral een mijlpaal omdat het de eerste racewagen is die Mercedes-AMG speciaal voor klantgebruik heeft ontwikkeld. Naar verwachting worden de eerste GT3-racers in de herfst van 2010 afgeleverd – het homologatieproces is ruimschoots voor de start van het raceseizoen 2011 afgerond.

 

Lichte, solide basis

De straatversie van de SLS AMG dankt zijn op en top dynamische weggedrag onder meer aan de lichtgewicht constructie. Dát is de basis waarmee AMG in nauwe samenwerking met HWA AG (verantwoordelijk voor de DTM-bolides van Mercedes-Benz Motorsport) aan de slag is gegaan. Daarbij hebben de ingenieurs zich uiteraard ook laten inspireren door de grote successen die de Mercedes-Benz 300 SL Gullwing racers wisten te vieren, waaronder de beroemde historische overwinning in de Carrera Panamericana in 1952.

 

image/jpeg

 

Spectaculair uiterlijk

De SLS AMG GT3 is breed en laag. Ten opzichte van de straatversie is hij op diverse punten aangepast, om te beginnen in aërodynamisch opzicht. In de voorspoiler is een zogenaamde splitter geïntegreerd en in de motorkap is een zeer grote koelopening opgenomen. De wielkasten vóór en achter zijn 2,5 centimeter breder dan die van de straatversie en bovendien voorzien van koelopeningen op strategische plekken. Minder zichtbaar, maar wel degelijk van groot belang, is de vlakke bodem, die uitmondt in een diffuser. De grote achterspoiler is instelbaar. Het complete ‘aero-package’ zorgt voor een relatief lage luchtweerstandscoëfficiënt, maar vooral voor maximale downforce en optimale koeling van bijvoorbeeld motor en remmen. Een ander typisch (GT3) herkenningspunt: de gestandaardiseerde snelvulopeningen voor brandstof in de C-stijlen.

 

6,2-liter AMG V8

Evenals de straatversie is de SLS AMG GT3 voorzien van een 6,2-liter AMG V8 met dry sump-smering. Het maximale vermogen wordt door de internationale autosportorganisatie FIA vastgesteld volgens het ‘Balance of Performance-principe’. Dit is ingevoerd om ervoor te zorgen dat alle auto’s die aan de start van een GT3-race verschijnen een gelijke kans hebben. Dat betekent ook dat het gewicht van de auto nog vastgesteld moet worden. De AMG V8-motor is in de GT3-versie gekoppeld aan een sequentiële raceversnellingsbak met zes overbrengingen. Deze transmissie is te bedienen via paddels aan het stuur. Evenals in de straatversie is de versnellingsbak van de GT3 op de achteras geplaatst. Uiteraard is de SLS AMG GT3 voorzien van een sperdifferentieel.

 

image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg


  

| Disclaimer