Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Nieuw ? Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet


image/jpeg

 

16-12-2009 – Er circuleerden in de afgelopen dagen al diverse uitgelekte foto’s, maar nu heeft Mercedes-Benz hem dan zelf definitief onthuld: de nieuwe E-Klasse Cabriolet. Deze open versie maakt het programma van de nieuwe E-Klasse compleet en hij is naar eigen zeggen ontworpen onder het motto ‘vier seizoenen, vier jaargetijden’.

 

Toen de Mercedes-Benz E-Klasse Coupé werd onthuld, wisten we eigenlijk al dat er een open versie zou komen. De E-Klasse Coupé vervangt immers de CLK. De onthulling van de nieuwe E-Klasse Cabriolet was dan ook puur een kwestie van tijd.

Het elegante, tijdloze design van de E Coupé vormt een perfecte basis voor een dito cabriolet. De E Cabriolet straalt dan ook zowel met het dak geopend als gesloten een stuk klasse uit, wat kenmerken is voor elke Mercedes-Benz. De fraai afgewerkte softtop is een staaltje hightech op zich. Het openen en sluiten neemt slechts twintig seconden in beslag en kan zelfs rijdend (tot een snelheid van 40 km/h) plaatsvinden. De softtop is zeer compact opvouwbaar en bij een neergeklapt dak is zelfs een bagageruimte van 300 liter beschikbaar. Bij gesloten dak bedraagt de inhoud van de bagageruimte 90 liter meer. De kap van de E-Klasse Cabriolet is bovendien in alle opzichten uitstekend geïsoleerd. De totale dikte bedraagt namelijk 2,3 centimeter. Mede daardoor is hij ook in de wintermaanden prima inzetbaar. Een ander belangrijk aspect is de geluidsisolatie. De softtop dempt interieurgeluiden en geruis van buitenaf optimaal, waardoor de E-Klasse Cabriolet tot de stilste auto’s in zijn segment behoort. Zelfs bij snelheden van 200 km/h is het (vanuit akoestisch oogpunt) bijvoorbeeld nog mogelijk om handsfree te telefoneren.

Aircap
Mercedes-Benz maakt open rijden steeds comfortabeler. In 2004 introduceerde het bijvoorbeeld de Airscarf-nekverwaming. In de E-Klasse Cabriolet is een nieuwe wereldprimeur te vinden: het automatische Aircap-windschot. Dit bestaat uit een windgeleider die is ondergebracht in het frame van de voorruit. Via een druk op de knop schuift deze geleider zo'n zes centimeter omhoog. Samen met het windschot tussen de hoofdsteunen van de achterstoelen zorgt deze technologie voor een drastische vermindering van turbulentie in het interieur – ook achterin. Bovendien blijft het passagierscompartiment hierdoor ook op koude dagen behaaglijk warm en daalt het geluidsniveau aanzienlijk. De windgeleider is tot een snelheid van 160 km/h te activeren. Aircap wordt in de E-Klasse Cabriolet gecombineerd met een verbeterde versie van de Airscarf. De combinatie van Aircap en Airscarf maakt een windschot achter de voorstoelen zelfs overbodig.

Efficiency van motor tot Cw-waarde
De nieuwe E-Klasse Cabriolet wordt leverbaar met keus uit zeven motoren. Het benzineaanbod bestaat uit de E 200 CGI (184 pk), E 250 CGI (204 pk), E 350 CGI (292 pk) en E 500 (388 pk). Voor een diesel kom je uit bij de E 220 CDI (170 pk), E 250 CDI (204 pk) en E 350 CDI (231 pk). Zowel de benzine- als de dieselmodellen beschikken over directe brandstofinspuiting. Dit speelt een belangrijke rol in het relatief lage verbruik van de nieuwe modellen, maar de efficiency komt ook op het conto van een gunstige cw-waarde (0,28), de banden met een lage rolweerstand, de slimme aansturing van de dynamo en de inzet van een brandstof- en stuurbekrachtigingspomp die uitsluitend in werking treden op basis van ‘vraag’. Bovendien is de E 200 CGI voorzien van een start/stop-systeem.

De nieuwe E-Klasse is vanaf maart 2010 leverbaar. De prijzen worden medio januari bekend gemaakt.

image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg

 

 


  

| Disclaimer