Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

F 800 Style: stijlvolle Mercedes-Benz voor de toekomst


image/jpeg

 

22-02-2010 - Mercedes-Benz introduceert op de autotentoonstelling van Genève de F 800 Style, een studiemodel dat in alle opzichten sterk toekomstgericht is. Het design van F 800 Style biedt een compleet nieuw perspectief op Mercedes-Benz limousines van de toekomst. Ook de geavanceerde en efficiënte aandrijflijnen laten zien wat de toekomst in petto zou kunnen hebben.

 

In technologisch opzicht is de Mercedes-Benz F 800 Style nadrukkelijk toekomstgericht. Alle efficiënte en milieuvriendelijke aandrijftechnieken (Plug-in Hybrid of brandstofcel) zijn vrijwel productierijp. Ze zijn zodanig ontworpen dat ze zo plaatsbesparend mogelijk kunnen worden ingebouwd. Dit geldt in het bijzonder voor de uitvoering met brandstofcel - alle F-CELL componenten zijn onderworpen aan consequente downsizing. Daardoor blijft maximale interieurruimte voor de vijf passagiers over.

De F 800 Style Plug-in Hybrid combineert een circa 300 pk sterke, direct ingespoten 3,5-liter V6 benzinemotor met een compacte 80 kW (109 pk) sterke hybridemodule, die is geïntegreerd in de behuizing van de 7G-Tronic automatische transmissie en een lithium-ion-batterij met een opslagcapaciteit van meer dan 10 kWh. Deze compacte batterij bevindt zich onder de achterbank en kan bij een speciaal laadstation of via het stopcontact worden opgeladen. De hybridemodule maakt het mogelijk om afstanden tot maximaal 30 kilometer volledig elektrisch en dus emissievrij af te leggen. Dankzij het hoge koppel van de elektromotor zijn de prestaties daarbij van hoog niveau. Dankzij de efficiënte aandrijflijn en de CO2-bonus voor de electric drive-mogelijkheid, bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik van de F 800 Style slechts 2,9 l /100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van maar 68 g/km. Deze waarden winnen nog eens aan betekenis met het prestatiepotentieel in het achterhoofd. De sprint van 0-100 km/h duurt namelijk slechts 4,8 seconden en de topsnelheid bedraagt 250 km/h (elektronisch begrensd). De topsnelheid in elektrische modus bedraagt 120 km/h.

Plug-in Hybrid
Het hybride-systeem van de F 800 Style is modulair van opzet. Het is bijvoorbeeld inzetbaar in combinatie met zowel benzine- als dieselmotoren van verschillende vermogenscategorieën. Bovendien is het mogelijk hiermee het complete spectrum van mild hybrid tot en met Plug-in Hybrid te bestrijken. Het realiteitsgehalte van het in de F 800 Style gepresenteerde Plug-in Hybrid-systeem wordt nog eens benadrukt door het feit dat het in nagenoeg identieke vorm gebruikt wordt in de S 400 Hybrid en in de toekomst zal worden gebruikt in de S 500 Plug-in Hybrid van de volgende generatie S-Klasse.

Brandstofcel
De F 800 is er ook met een elektrische aandrijflijn met brandstofcel. De brandstofcel bevindt zich in de motorruimte voorin, de lithium-ion-batterij is op een veilige plek achter de achterbank geplaatst en van de vier waterstoftanks zijn er twee ondergebracht in de transmissietunnel en twee onder de achterbank. Ze hebben een gezamenlijke inhoud van 5,2 liter – goed voor een actieradius van 600 kilometer. De elektromotor drijft de achteras aan en heeft daar dan ook een plaats gevonden. Hij is goed voor een vermogen van 136 pk en een koppel van 290 Nm. Ook deze vorm van aandrijving is modulair van opzet. Diverse componenten ervan worden bijvoorbeeld nu al toegepast in de (voorwielaangedreven) B-Klasse F-CELL, die onlangs in beperkte serieproductie is gegaan en in commerciële voertuigen zoals de Citaro bus.


image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg


  

| Disclaimer