Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Mini viert 50ste verjaardag met Coup? Concept


image/jpeg

 

De geboortedatum van Mini is 26 augustus 1959 en dat maakt 2009 het jaar dat Mini Abraham ziet. Ter gelegenheid van dit bijzondere feit en in het kader van de internationale autoshow in Frankfurt presenteert Mini een spectaculair studiemodel van een sportieve tweezitter: de Mini Coupé Concept. Deze auto is de eerste van twee studiemodellen die Mini zal onthullen in Frankfurt. Het prikkelende ontwerp van een sportcoupé op basis van de Mini vormt een vooruitblik op een eventuele uitbreiding van de Mini-familie.

Net als bij elke Mini staat ook bij de coupé rijplezier voorop. Onder de motorkap is plaats gemaakt voor de krachtbron van de Mini John Cooper Works-uitvoering, de krachtigste van dit moment. De gestroomlijnde vorm, het compacte formaat, het lichtgewicht dak plus de perfecte gewichtsverdeling over de voor- en achteras dragen eveneens bij aan het compromisloos sportieve rijkarakter van deze tweezitter.

Aluminium dak
Met een lengte van 3.714 mm en een breedte van 1.683 mm heeft hij dezelfde handzame dimensies als de Mini John Cooper Works. De hoogte bedraagt slechts 1.356 mm tegen 1.407 mm voor de gewone Mini. Het lagere dak is vervaardigd van aluminium. Door deze twee wijzigingen ligt het zwaartepunt van de auto lager, waardoor de Mini Coupé Concept zonder meer de beste wegligging heeft van alle Mini-modellen. Het design laat geen misverstand bestaan over de prestaties. De sterk hellende voorruit, die vloeiend overgaat in het afgeronde dak, en de scherpgelijnde dakspoiler onderstrepen de prestatiedrang en zorgen ervoor dat de lucht makkelijk langs de Mini Coupé Concept stroomt. De zijruiten zijn relatief klein, waardoor de auto gedrongen en krachtig oogt. Andere kenmerken zijn de royale luchtinlaat aan de voorzijde en de grille die gespoten is in de kleur van de auto.


image/jpeg


Verrassende achterklep
Bij de ontwikkeling van de sportieve coupé is Mini niet voorbijgegaan aan de praktische bruikbaarheid. Daarom heeft de Mini Coupé Concept een grote achterklep die toegang biedt tot de bergruimte achter de beide zitplaatsen. Deze bagageruimte meet 250 liter en heeft een lage tildrempel. De achterklep opent over vrijwel de volle breedte van de auto en scharniert boven de ruit en de dakspoiler, voor optimale toegang tot de bagage. De bergruimte is ook van binnenuit bereikbaar via een afsluitbaar luik, ideaal om losse spullen veilig maar onder handbereik op te bergen. Het interieur is nadrukkelijk sportief. Dat is toe te schijven aan de sportstoelen met hoog opstaande randen, de zwarte kleurstelling van hemelbekleding en dashboard. Unieke bruinlederen bekleding, zwarte afwerkingdetails en een carbonstrip benadrukken het sportieve karakter. Links en rechts van de toerenteller zijn twee klokken van Chronoswiss gemonteerd. De ene is een uurwerk in klassieke stijl, de andere is een speciaal ontwikkelde stopwatch om bijvoorbeeld rondetijden vast te leggen.

Circuit
Voor topprestaties op het circuit (en erbuiten) zorgt Mini’s 1,6-litermotor met Twin-Scroll-turbo en directe benzineinjectie. Die levert 211 pk en een koppel van 260 Nm, door overboost tijdelijk zelfs 280 Nm. Daarmee overtreft hij een eerder studiemodel uit 1997, de Mini Concept Monte Carlo, een tweezitter met een 158 pk sterke middenmotor.

Succes
De Mini Coupé Concept debuteert een halve eeuw nadat de allereerste – klassieke – Mini werd getoond. Van toen af is Mini een succes en sinds de introductie van de nieuwe Mini in 2001 zijn er wereldwijd 1,5 miljoen van verkocht, waarvan tot nu toe meer dan 20.000 in Nederland. Met de classic Mini meegeteld zijn er over de wereld circa 6,8 miljoen Mini’s verkocht.

 

image/jpeg


  

| Disclaimer