Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Sportief en groen tegelijk: nieuwe Alfa MiTo Quadrifoglio Verde


image/jpeg

 

Een Alfa-stand op een dergelijke autoshow als de IAA kan natuurlijk niet zonder sportieve modellen. Alfa heeft dan ook op de 63ste editie van de Frankfurt Motorshow een exclusieve, 170 pk sterke MiTo in de spotlights staan: de MiTo Quadrifoglio Verde.

 

De Quadrifoglio Verde, een groen klavertje vier, stond voorheen als symbool voor Alfa’s sportiefste modellen. Tegenwoordig heeft de kleur groen een duidelijke betekenis, namelijk zuinig en eco-vriendelijk. Voor Alfa ideaal om deze twee betekenissen te combineren en het symbool een nieuwe waarde te geven, omdat naast sportiviteit en rijplezier ook eco-bewustzijn een belangrijke rol speelt. Om de dynamische kwaliteiten van de QV te verbeteren, zijn er modificaties aan het chassis toegebracht. De QV versie is voorzien van het ‘dynamic suspension system’, dat ervoor zorgt dat de schokbrekers zich aan alle wegcondities aanpassen, ten gunste van maximaal comfort en veiligheid. Het dynamische veersysteem is een goede combinatie met het Alfa DNA-systeem. In de ‘Normal’-stand biedt de auto meer comfort, in ‘All Wheater’ staan alle veiligheidssystemen op scherp en hebben deze een continue interactie met het ‘Vehicle Dynamic Control’-stabiliteitssysteem, de besturing en het onderstel. De ‘Sport’-stand tenslotte verandert de MiTo in een compacte sportauto. De Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde is voorzien van de nieuwe generatie C635-versnellingsbak. Deze nieuwe bak is ontwikkeld om de rijdynamiek te verhogen en het brandstofverbruik te verlagen. De korte slagen versterken de rijdynamiek, terwijl minder frictie en de beste versnellingsbakoverbrenging het brandstofverbruik omlaag brengt.


image/jpeg


MiTo 1.4 MultiAir
Het groene Quadrifoglio Verde-logo komt nog beter tot zijn recht, zodra een nieuwe MuliAir-motor in het vooronder wordt geplaatst. MultiAir is ontwikkeld en gepatenteerd door Fiat Powertrain Technologies en debuteert op de 1,4-liter benzinemotor met twee verschillende vermogens (105, 135 pk). Deze techniek is even eenvoudig als hoogstaand en garandeert tot 10% meer vermogen, tot 15% meer trekkracht en een 10% lager verbruik. Vanwege het lagere verbruik, zijn de CO2-emissies eveneens 10% minder, maar wellicht het meest opvallende is de uitstoot van fijnstof en NOx dat met zelfs 40-60% kan dalen. Alfa’s nieuwe MultiAir-motor is gekoppeld aan een nieuw ontwikkelde handgeschakelde zesbak, die met korte slagen schakelt. De 170 pk sterke 1.4 MultiAir is een schoolvoorbeeld van downsizing, want ondanks de minimale inhoud van de motor, presteert het blok maximaal. In 7,5 seconden kan de 100 km/h gehaald worden en de MiTo haalt een topsnelheid van 219 km/h. Dit alles met een gemiddeld verbruik van 4,8 liter per 100 km, een CO2-uistoot van 139 g/km en een bijbehorende B-label. Later volgt een 170 pk sterke turbovariant op de Quadrifoglio Verde. De 135 pk motor haalt een topsnelheid van 207 km/h, verbruikt 5,6 l/100 km en heeft een gemiddelde CO2-uitstoot van 129 g/km (B-label). De MiTo met de 105 pk sterke MultiAir-motor haalt overigens een topsnelheid van 187 km/h.

Start&Stop
Alle MiTo’s met MultiAir-motor zijn voorzien van start&stop, dat een brandstofbesparing van 10% kan opleveren. Tevens is de MiTo MultiAir voorzien van een schakelindicator. De introductie van de MultiAir-motoren gaat gepaard met de introductie van nieuwe lakkleuren. Tevens zijn er aanpassingen aan de versnellingsbakbediening, het stuur- en dempingsysteem en het interieur aangebracht, om het comfort te verhogen. Eind oktober staat de MiTo MultiAir bij de Nederlandse dealer vanaf € 19.100,-.


image/jpeg


  

| Disclaimer