Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Nieuw 4x4-systeem voor de Opel Insignia


image/jpeg

 

22-12-2009 - De Opel Insignia is vanaf heden te bestellen met een nieuw vierwielsysteem. Het zogenoemde ‘Adaptive 4x4’ verdeelt het vereiste vermogen bliksemsnel en naadloos over de voor- en achteras, zodra de sensoren een gevaarlijke situatie detecteren.

 

Het nieuwe, adaptieve 4x4-systeem van de Opel Insignia reageert dermate snel, dat het een belangrijke bijdrage levert aan de algehele veiligheid van Opels middenklasser. Wanneer de sensoren een gevaarlijke situatie detecteren, duurt het namelijk slechts 80 milliseconden voordat het systeem het vereiste vermogen naar elk wiel stuurt. Het vermogen kan naadloos over de voor- en achteras of tussen de achterwielen worden verdeeld, in een verhouding van 0 tot 100%. In tegenstelling tot conventionele vierwielsystemen, maakt dit hydraulische systeem een bliksemsnelle interventie mogelijk. Ongeveer 5% van de 177.000 Insignia’s die in Europa reeds werden besteld, zijn uitgerust met vierwielaandrijving. Het nieuwe adaptieve 4x4-systeem is verkrijgbaar op de 2.0 Turbo en is standaard op de 2.8 V6 Turbo en de OPC-versie. De prijzen van de Insignia 2.0 Turbo Edition beginnen bij € 36.995,-.


Stabiliteit en controle
De vermogensverdeling van de Insignia 4x4 gaat van het differentieel op de vooras over de cardanas tot aan de hydraulische Haldex-multidisk-koppeling. Ook bij de achteras wordt de vermogensverdeling geregeld door een hydraulische koppeling, die indien nodig tot 100% van het vermogen naar een wiel kan sturen. Dat geeft bestuurders het vertrouwen dat hun Insignia 4x4 steeds een veilige tractie behoudt, zelfs als er drie wielen op ijs staan en slechts een van de achterwielen grip vindt. Vooral gevaarlijke rijomstandigheden, veroorzaakt door zware regenval, sneeuw, ijzel en slechte wegen met putten vergen heel wat van de chassistechnologie. De geavanceerde chassissystemen zijn ontworpen om gevaren zo vroeg mogelijk te herkennen en te vermijden en de bestuurder in gevaarlijke rijomstandigheden te ondersteunen. Als gevolg daarvan rijdt de Opel Insignia 4x4 heerlijk, vooral wanneer winterse rijomstandigheden heersen. Dankzij de vele beschikbare controleopties, zoals de verdeling van koppel en remkoppel en de schokdempersturing door het FlexRide-systeem, kan de adaptieve vierwielaandrijving heel wat gevaarlijke rijomstandigheden alleen afhandelen, zonder dat het ESP-systeem er tussen moet komen. Het ESP blijft wel op de achtergrond aanwezig als beschermengel.

Onder normale omstandigheden schakelt het systeem de achterwielaandrijving uit, zodat alleen de voorwielen worden aangedreven. De bestuurder kan de vermogensverdeling overigens ook zelf activeren met een druk op de knop. Wanneer hij de sportmodus inschakelt, gaat er meer vermogen naar de achteras om de tractie te verhogen en wendbare prestaties te verzekeren. Dat maakt het voor sportieve bestuurders eenvoudiger om een complete en actieve controle te behouden, zelfs wanneer de rijlimiet wordt opgezocht.

image/jpeg


  

| Disclaimer