Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Nieuw motorengamma voor Audi Q7


image/jpeg

 

15-04-2010 - Audi presenteert het nieuwe motorengamma voor de Audi Q7. Nieuw in de ‘line-up’ zijn twee direct ingespoten V6-motoren met supercharger en de tweede generatie van de 3.0 TDI-krachtbron. Deze motoren zijn krachtiger en zuiniger dan hun voorgangers. De efficiency van de nieuwe motoren krijgt bovendien een impuls door de nieuwe achttraps automatische transmissie en recuperatie.

Nieuw in het Audi Q7-gamma is de direct ingespoten 3,0-liter V6-benzinemotor met supercharger en twee intercoolers. Er zijn twee vermogensvarianten van de nieuwe krachtbron beschikbaar. De 3.0 V6 TFSI (272 pk en 400 Nm) komt in de plaats de 3,6-liter V6 FSI. Met de nieuwe 3.0 TFSI is de Audi Q7 goed voor een topsnelheid van 222 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 7,9 seconden. Het gemiddelde verbruik bedraagt 10,7 l/100 km – een winst van 12% (1,4 l/100 km) ten opzichte van de 3.6 FSI. De Q7 3.0 TFSI met 333 pk en 440 Nm komt in plaats van de uitvoering met de 4.2 FSI V8. De krachtigste Audi 3.0 TFSI haalt een topsnelheid van 243 km/h en sprint in 6,9 seconden van 0-100 km/h. Het gemiddelde verbruik van de nieuwe uitvoering bedraagt 10,7 l/100 km. Daarmee is hij 16% (2,0 l/100 km) zuiniger dan zijn voorganger met een V8-krachtbron. De twee nieuwe 3.0 TFSI-motoren danken hun lagere verbruikscijfers onder meer aan de standaard toepassing van recuperatie.

Nieuwe 3.0 TDI
De Audi Q7 is nu ook leverbaar met een 3.0 TDI-krachtbron van de tweede generatie. Deze motor heeft een totaalgewicht van 198 kg en is daarmee 20 kg lichter dan zijn voorganger. Bovendien valt hij op door zijn geringe interne weerstand. De nieuwe 3.0 TDI beschikt bovendien over een start/stop-systeem, recuperatie en een nieuwe, extreem snel reagerende turbo. Het common-rail injectiesysteem werkt met inspuitdrukken tot 2.000 bar. De combinatie van dit alles leidt tot een vermogen van 240 pk en een koppel van 550 Nm. Dat vertaalt zich weer in een topsnelheid van 215 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 7,9 seconden. Maar de belangrijkste vooruitgang is geboekt op het gebied van het brandstofverbruik. De nieuwe Q7 3.0 TDI is goed voor een gemiddelde van 7,4 l/100 km – een winst van 19% ten opzichte van zijn voorganger (9,1 l/100 km).

Van clean diesel tot V12
De Audi Q7 is ook leverbaar als 3.0 TDI clean diesel. Door een uitgebreid pakket maatregelen, waaronder de inzet van een NOx-katalysator, voldoet deze 240 pk sterke motor nu al aan de Euro6-emissienorm die in 2014 van kracht wordt. De krachtige (340 pk) Q7 4.2 TDI beschikt nu ook over een inspuitsysteem dat werkt met druk tot 2.000 bar. Ook bij deze motor is de interne weerstand verminderd. Daardoor daalt het gemiddelde verbruik ten opzichte van zijn voorganger van 9,9 tot 9,2 l/100 km. De Audi Q7 V12 TDI quattro is en blijft de krachtigste SUV ter wereld. Zijn 6,0-liter V12 TDI is goed voor een vermogen van 500 pk en een koppel van maar liefst 1.000 Nm. Daarmee is de Q7 V12 TDI goed voor prestaties van sportwagenniveau zoals een topsnelheid van 250 km/h (elektronisch begrensd) en een sprint van 0-100 in slechts 5,5 seconden. Dit alles in combinatie met een gemiddeld verbruik van 11,3 l/100 km.

Nieuwe achttraps automaat
Alle Audi Q7-modellen met de (nieuwe) V6- en V8-motoren beschikken voortaan standaard over een nieuwe achttraps automatische tiptronic-transmissie. Door de acht overbrengingen wordt het toerenverval bij overschakelen sterk beperkt, waardoor de motor altijd in het optimale toerengebied draait. Mede hierdoor zorgt deze nieuwe transmissie voor een verbruiksvermindering van 5%. De nieuwe achttraps transmissie biedt de berijder keuze uit twee programma’s. Bij ‘D’ ligt de nadruk op comfort en efficiency, terwijl ‘S’ de geschikte modus is voor een sportievere rijstijl. Daarbij beschikt deze transmissie over een handschakelmogelijkheid. De bestuurder kiest de gewenste versnelling dan door middel van paddels aan het stuur. Onder normale omstandigheden verdeelt de nieuwe versnellingsbak de aandrijfkracht in een verhouding van 40-60 naar respectievelijk de vóór- en de achterwielen. Deze verdeling is echter variabel. Bij bijvoorbeeld offroad-gebruik kan door tussenkomst van het centrale differentieel maximaal 65% van de aandrijfkracht naar voren worden gestuurd of maximaal 85% naar achteren.

Met behoud van het goede
De komst van nieuwe motoren en de achttraps tiptronic-transmissie versterkt het krachtige en veelzijdige karakter van de Audi Q7. Uiteraard behoudt de Q7 zijn goede eigenschappen zoals een ruim en veelzijdig interieur waarin 27 zitconfiguraties mogelijk zijn en waarbij de bagageruimte kan variëren van 775 tot 2.035 liter. De Audi Q7 met nieuwe motoren en de achttraps tiptronic-transmissie wordt in juli op de Nederlandse markt verwacht. De prijzen zijn echter nog niet bekend.

image/jpeg


  

| Disclaimer