Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

En dan ook de nieuwe Audi S8


 

02-09-2011 - Met de nieuwe Audi S8 is het trio compleet. Deze maakt net als de S6 en S7 Sportback zijn debuut tijdens de IAA in Frankfurt en is niet alleen de grootste van de drie, maar ook de snelste.

 

Net als de S6 heeft de nieuwe S8 zijn 5.2 V10 omgeruild voor een 4.0 V8 Biturbo. Maar in plaats van een vermogen van 420 pk, zoals in de S6 en S7 Sportback, levert de achtcilinder in de S8 maar liefst 520 pk. Het maximale koppel van 650 Nm is continu beschikbaar tussen 1.700 en 5.500 toeren en daarmee is Audi’s vlaggenschip sneller dan welk S-model dan ook. De sprint van 0-100 km/h doet hij in slechts 4,2 seconden en ook hier is de topsnelheid begrensd op 250 km/h. Innovatie technologie, zoals een start/stop-systeem, terugwinning van remenergie en intelligent cilindermanagement zorgt voor opmerkelijk gunstige verbruikscijfers. Met een gemiddeld verbruik van 10,2 l/100 km is de S8 namelijk 3,0 l/100 km zuiniger dan zijn voorganger.

In de S8 vinden we geen zeventraps S tronic-transmissie, maar een achttraps Tiptronic. Verder is luchtvering met variabele demping standaard en dit schept tevens de mogelijkheid om de carrosseriehoogte naar wens in te stellen. Ook Audi Drive Select, alsmede Dynamic Steering met snelheidsafhankelijke bekrachtiging is standaard.

De Audi S8 maakt gebruik van de Audi Space Frame-technologie (ASF) en is daardoor relatief licht (1.975 kg). Onderscheidende elementen ten opzichte van de A8-modellen zijn de 20-inch velgen, de specifieke grille, luchtinlaten opzij en diverse aluminium accenten. In de achterbumper is een subtiele diffuser met twee dubbele uitlaten geïntegreerd. Het interieur valt op door de hoge kwaliteit van zowel de gebruikte materialen als de afwerking. Speciaal voor dit model heeft Audi comfort-sportstoelen ontwikkeld. Deze stoelen hebben zeer uitgebreide verstelmogelijkheden. Andere typische S8-kenmerken zijn de verlichte instaplijsten, een multifunctioneel sportstuur met schakelpaddels en aluminium pedalen. Ook het geavanceerde MMI navigatie plus-systeem met Bluetooth is standaard.

De mogelijkheden om de Audi S8 naar eigen smaak aan te kleden zijn vrijwel onbeperkt. Er is een brede keus uit de modernste assistentiesystemen die onderling samenwerken. De spil daarbij is de adaptieve cruisecontrol met Stop & Go-functie. Daarnaast zijn er onder meer Audi lane assist, Audi side assist, nachtzicht-assistent en het preventieve veiligheidsysteem Audi pre sense. Nieuw is de parkeerhulp met ‘omgevingscamera’. Deze projecteert de omgeving van de auto op het 8-inch scherm van het MMI-systeem. Een andere bijzondere optie is het Bang & Olufsen advanced sound system met een 1.400 Watt-versterker en negentien luidsprekers. De Audi S8 Sportback wordt in mei 2012 op de Nederlandse markt verwacht.

 

 

 

 

 


  

| Disclaimer