Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Dit is de nieuwe Citro?n C4!


01-06-2010 - Citroën heeft de nieuwe C4 onthuld. Hij volgt de huidige C4 op die al weer zes jaar op de markt is. Gaat hij het de toppers in het C-segment moeilijk maken?

 

Geen revolutie, maar evolutie wat betreft het design van de nieuwe C4. De overeenkomsten met het model dat hij aflost zijn onmiskenbaar, maar er staat toch écht een heel nieuw model. Zo zijn de wimpervormige koplampen gebleven, maar lopen ze wat minder spits toe. De grootste verandering is te zien aan de achterzijde. Had de huidige nog verticale achterlichten, de nieuwe doet het tegenwoordig met horizontaal vormgegeven achterlichten die overlopen in de vijfde deur. Ook qua afmetingen zijn er de nodige verschillen. De C4 meet nu 4,33 meter in lengte (+ 8 cm), is 1,79 meter breed (+ 2 cm) en 1,49 meter hoog (+ 3 cm). De bagageruimte heeft een inhoud van 408 liter en is daarmee volgens de fabrikant segmentleider.

3+3
Citroën trapt op het benzinevlak af met een 1.4 VTI die 95 pk levert en een CO2-uitstoot van 140 g/km noteert. De 1.6 VTI doet daar 25 pk bovenop en levert een gezonde 120 pk. De uitstoot ligt met 142 g/km slecht twee gram hoger dan zijn minder sterke broertje. Echt hard gaat het met de 1.6 VTI die goed is voor 155 pk en de C4 een topsnelheid van 214 km/h bezorgt en in 8,7 seconden naar 100 km/h snelt. Gemiddeld stoot deze variant 145 gram CO2 per km uit. Dieselen kan met drie zelfontbranders. Onderaan het gamma staat de 90 pk sterke 1.6 HDI die 110 g/km CO2 uitstoot. De twintig pk sterkere 110 HDI meet dezelfde motorinhoud en heeft een uitstoot van 119 g/km. De sterkste diesel vormt de 2.0 HDI met 150 pk. De uitstoot blijft beperkt tot 127 g/km. Nieuw is het gebruik van een zogenaamde e-HDI motor die voorzien van een start/stopsysteem 109 gram CO2 per kilometer uitstoot (99 in een later stadium).

Technologische noviteiten
Naast de al bekende technologieën van de huidige C4 zoals de semi-automatische versnellingsbak EB6V, Hill Start Assist, elektronische handrem, Lane Departure Warning System, meedraaiende Xenon-verlichting en statistische bochtverlichting is er een aantal technologische noviteiten te vermelden. Zo wordt de nieuwe C4 uitgerust met een dodehoekcontrolesyteem, een programmeerbare cruisecontrol en een snelheidsbegrenzer die de mogelijkheid heeft om verschillende snelheden in het geheugen te zetten. Voor comfort in optima forma voorziet Citroën de C4 van comfortstoelen met optionele massagefunctie. Ook audioliefhebbers komen aan hun trekken met een volledig nieuw audiosysteem met surroundsystem. Prijzen voor de C4 zijn nog niet bekend, maar zullen waarschijnlijk net onder de € 20.000,- beginnen.


  

| Disclaimer