Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Nieuwe Ford Focus ECOnetic is wonder op wielen


 

06-05-2011 - Ford is de laatste tijd flink bezig met een ‘verzuinigingskuur’ over de gehele linie. Zo is naast de Mondeo ECOnetic tegenwoordig ook de C-Max met 20% bijtelling te leasen en staat vanaf juli een belastingvrije Fiesta in de showroom. Maar de échte klapper beleefde zijn werelddebuut op de AutoRAI: de nieuwe Focus ECOnetic.

 

Veruit de meeste BPM- en wegenbelastingvrije auto’s zijn compact, onpraktisch of uitgerust met hybridetechniek. Ford bekijkt het terugdringen van CO2 echter vanuit een andere wereld en weet als geen ander dat de ontwikkeling op dieselgebied nog lang niet ten einde is. De nieuwe Focus die sinds kort bij de dealer staat, is daar een goed voorbeeld van. Zowel de 95 als de 115 pk sterke 1.6 TDCi dieselmotor produceert, zonder diepgaande zuinigheidsmaatregelen, slechts tien gram meer CO2 ten opzichte van het vorige model Focus ECOnetic. En dat model staat te boek als ‘de zuinigste Focus ooit’. Het was dan ook wachten op een geheel nieuwe ECOnetic-versie, maar dat hij als wereldprimeur op de AutoRAI stond te glimmen, had toch niemand verwacht.

 

95 gram
En wat helemaal niemand had durven te voorspellen, is het feit dat de nieuwe Focus ECOnetic onder de huidige fiscale wetgeving BPM- en wegenbelastingvrij is! “De nieuwe Ford Focus ECOnetic is een perfect voorbeeld van onze inspanningen om met intelligente technologie de schoonste en zuinigste auto’s in de industrie te ontwikkelen. Met een verwachte gemiddelde brandstofverbruik van minder dan 3,5 l/100 km en een CO2-uitstoot onder de 95 g/km is de nieuwe Focus ECOnetic zuiniger dan welke andere auto ook in het C-segment, inclusief hybrides,” vertelt Gerard Bolder, algemeen directeur Ford Nederland. “De Focus ECOnetic is bovendien de eerste ‘14%-dieselauto’ in dit belangrijke segment. Uniek daarbij is dat deze zeer efficiënte Focus niet alleen verkrijgbaar is als hatchback, maar ook als ruime Wagon.”


Technologie
De zeer lage CO2-uitstoot wordt op de eerste plaats bereikt door de toepassing van dezelfde ECOnetic-technologie als de overige Focus-modellen. Denk daarbij aan een start/stop-systeem, een actieve grille die de luchtweerstand kan beïnvloeden en het regenereren van remenergie. De Focus ECOnetic onderscheidt zich daarentegen met een uniek aërodynamicapakket, banden met een lage rolweerstand en een gewijzigde eindoverbrenging van de handgeschakelde zesbak. Natuurlijk mag de geavanceerde krachtbron niet worden vergeten. De compleet nieuwe 1.6 Duratorq TDCi dieselmotor levert 105 pk en is voorzien van een nieuw injectiesysteem en een nieuwe turbocompressor met variabele geometrie. Verder is deze zelfontbrander uitgerust met systemen die de interne wrijving verminderen. De nieuwe Ford Focus ECOnetic wordt in de eerste helft van 2012 in Nederland geïntroduceerd. Over prijzen is nog niets bekend, maar het ontbreken van BPM zal hoe dan ook een gunstig effect hebben op de prijsstelling.

 

 

 


  

| Disclaimer