Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Nieuwe Kia Optima Hybrid schittert in Los Angeles


 

22-11-2010 - De nieuwe Kia Optima Hybrid beleefde zijn werelddebuut tijdens de belangrijke autoshow van Los Angeles. Met vooral de Amerikaanse markt in gedachten is het meest recente model voorzien van een innovatieve, door Kia ontwikkelde aandrijflijn.

De Optima Hybrid, die begin volgend jaar in de Amerikaanse showrooms zal verschijnen, is de eerste hybride ooit van het merk voor de Noord Amerikaanse markt. Deze Optima maakt gebruik van een volledig parallel hybride systeem voor het leveren van een unieke combinatie van prestaties en efficiëntie. De Optima Hybrid accelereert van 0 tot 100 km/h in 9,2 seconden en heeft een topsnelheid van 195 km/h. Vergeleken met de reguliere Optima is het brandstofverbruik met 40.7% gereduceerd. De Kia Optima Hybrid is uitgerust met een ingenieus, eenvoudig en kostenbesparend ‘parallel hybride systeem’. De 2,4-liter benzinemotor is gekoppeld aan een kleine elektromotor die de voorwielen via een automatische zesbak aandrijven, zonder traditionele koppelomvormer. Tussen beide motoren is een speciale koppeling geplaatst, waardoor de benzinemotor kan worden ontkoppeld van de aandrijflijn zodat de Optima zonder CO2-emissie vanuit stilstand tot aan 100 km/h volledig elektrisch kan functioneren. De configuratie van het systeem vereist geen krachtige elektromotor en generator, waardoor kan worden bespaard op gewicht en kosten.

Wanneer wordt weggereden staat de Optima Hybrid in de elektrische stand. Zodra de snelheid toeneemt start de Hybrid Starter Generator (HSG) de benzinemotor en wordt de koppeling gesloten, waardoor de motor in staat is de aandrijving van de auto over te nemen. De elektromotor schakelt over naar de hybridemodus en fungeert als een ondersteunende, tweede motor (tijdens snel accelereren en het rijden in heuvelachtig gebied) en als een generator om de batterij indien nodig op te laden. Wanneer de auto langer dan een paar seconden stilstaat, schakelt de benzinemotor automatisch uit.

Tijdens het afremmen wordt de vrijkomende kinetische energie van de elektromotor gebruikt voor het opwekken van elektriciteit die in het batterijpakket wordt opgeslagen. De 8,5 kW HSG functioneert ook als een generator om het accupakket weer op te laden als de lading dat vereist en wanneer de auto stil staat. Tijdens het rijden, onder alle dagelijkse omstandigheden, opereert het hybridesysteem volledig automatisch en schokvrij. De Optima Hybrid Interior Permanent Magnet (IPM) elektromotor levert 40,7 pk en heeft een koppel van 205 Nm van 0 tot 1.400 t/min. De gecombineerde hybride-aandrijflijn levert een vermogen van 209 pk en een koppel van 265 Nm.

De Transmission-Mounted-Electric-Drive (TMED) is gemonteerd tussen het transmissiehuis (die zich bevindt tussen de benzinemotor en de versnellingsbak) en is het eerste oliegekoelde systeem ter wereld. De automatische zesbak is gemodificeerd waarbij de koppelomvormer is vervangen door een elektrische oliepomp. Hierdoor wordt de kinetische energie tijdens het remmen geregenereerd en zijn de schakelprestaties beter dan die van een CVT. Ook is het hierdoor mogelijk om compleet elektrisch te rijden. Ook is de aerodynamica aangepast. De auto is vijf millimeter verlaagd en heeft een gladde ondervloer, de grille is voorzien van een actieve luchtflap, de velgen zijn vlak en de banden hebben een lage rolweerstand. Tot de energiebesparende voorzieningen behoren een elektrische stuurbekrachtiging en een elektrische compressor voor de airconditioning.


  

| Disclaimer