Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Wereldprimeur op IAA: nieuwe Mercedes-Benz B-Klasse


 

29-08-2011 - De huidige B-Klasse lijkt op een opgeblazen A-Klasse, maar bij de ontwikkeling van de compleet nieuwe generatie gooide Mercedes-Benz het over een geheel andere boeg. Het model, dat tijdens de IAA in Frankfurt zijn debuut maakt, is beduidend sportiever, ruimer en veiliger.

 

De nieuwe Mercedes-Benz B-Klasse heeft zijn sportieve karakter vooral te danken aan gewijzigde buitenafmetingen, scherpe lijnen aan de zijkant van de carrosserie en een aflopende daklijn. Het nieuwe koetswerk is 4,35 meter lang, 1,78 meter breed en 1,55 meter hoog. In vergelijking met zijn voorganger is de B-Klasse nu nagenoeg vijf centimeter lager en is de zithoogte zelfs met 8,6 centimeter afgenomen. De zithouding is daarentegen meer rechtop en opvallend genoeg is de beenruimte achterin groter dan in een E- en S-Klasse. De nieuwe B-Klasse behoort dan ook tot de ruimste auto’s in zijn segment. Dankzij het optionele Easy-Vario-Plus zijn uitgebreide verstelmogelijkheden van de zitplaatsen achterin mogelijk en kan de bagageruimte van 488 liter in een handomdraai worden vergroot tot 666 liter. Zoals het een Mercedes-Benz betaamt, is het interieur tot in de puntjes afgewerkt en zijn alle materialen van hoge kwaliteit.

 

Aandrijving
Voor de aandrijving heeft de B-Klasse uitsluitend de beschikking over compleet nieuwe motoren die stuk voor stuk zijn voorzien van turbo- en start/stop-technologie. De nieuwe reeks benzinemotoren maakt gebruik van de derde generatie directe inspuiting. Aan de basis staat de B 180 met een 1,6-liter motor en een vermogen van 122 pk. Het maximumkoppel van 200 Nm is al vanaf 1.250 toeren beschikbaar en dat is vrij opmerkelijk voor een benzinemotor. In de

B 200 is de nieuwe 1.6 goed voor 156 pk en 250 Nm (eveneens vanaf 1.250 toeren). Op dieselgebied is er een nieuwe 1,8-liter viercilinder (B 180 CDI) met een vermogen van 120 pk en een koppel van 250 Nm vanaf 1.400 toeren. In de B 200 CDI is de direct ingespoten turbodiesel goed voor 136 pk en 300 Nm (vanaf 1.600 toeren). Bovendien is de B-Klasse het eerste model dat wordt geleverd met de nieuwe 7G-DCT transmissie met dubbele koppeling en een geïntegreerde ECO start/stop-functie. Standaard wordt de B-Klasse echter geleverd met een handgeschakelde zesbak.

 

Zijn tijd vooruit
Comfort staat bij Mercedes-Benz hoog in het vaandel, maar voor de B-Klasse heeft de fabrikant ook zijn sportieve kant laten zien. Het lage zwaartepunt en de nieuwe multilink achteras dragen bij aan een scherp stuurgedrag, terwijl een sportonderstel met selectieve demping en Direct Steer System optioneel verkrijgbaar is. Verder is de B-Klasse de eerste in zijn segment die standaard wordt geleverd met Collision Prevention Assist: een radargestuurd waarschuwingsysteem met Adaptive Brake Assist. Het preventieve inzittendenbeschemingsysteem Pre-Safe is eveneens een primeur in dit segment. Als speciale sensoren een mogelijk gevaarlijke situatie herkennen, zorgt Pre-Safe voor het aanspannen van de gordels en het sluiten van ramen en schuifdak. Bovendien brengt het de voorstoelen automatisch in een positie waarbij de inzittenden in het geval van een aanrijding optimaal beschermd zijn. Dat de nieuwe B-Klasse zijn tijd vooruit is, blijkt ook uit het feit dat het chassis vanaf het begin is ontworpen om uitgevoerd te kunnen worden met alternatieve aandrijfvormen. De ruimte onder de achterste zitplaatsen is bijvoorbeeld geschikt om accu’s te herbergen. De nieuwe Mercedes-Benz B-Klasse staat in november bij de Nederlandse dealers. De prijzen zijn nog niet bekend gemaakt.

 

 

 

 

 

 

 


  

| Disclaimer