Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Nieuwe crossover van Mini: de Countryman!


image/jpegimage/jpeg

 

21-01-2010 - Mini heeft zijn vierde model officieel wereldkundig gemaakt. De nieuwe Mini Countryman is aanzienlijk groter dan de overige Mini-modellen, hij is de eerste Mini met vijf deuren en uiteraard is het design precies zoals we van een moderne Mini verwachten.

 

De compleet nieuwe Mini Countryman is er een uit de categorie crossover. Mini noemt hem echter een Sports Activity Vehicle (SAV), een aanduiding die we kennen van moederbedrijf BMW. Op het eerste gezicht lijkt de Countryman een reguliere Mini Cooper die fors gegroeid is en ook iets hoger op zijn poten staat. Het interieur is vrijwel een kopie van die uit de overige Mini-modellen, alleen beschikt de Countryman uiteraard over aanzienlijk meer binnenruimte. Achterin vinden we twee aparte stoelen, maar naar wens kan deze nieuwe Mini worden geleverd met een normale achterbank. De kofferruimte biedt een volume van 350 liter en omdat de zitrij achterin flexibel is in te delen, kan de bagageruimte worden vergroot tot 1.170 liter.

Mini levert de Countryman vooralsnog met een keuze uit twee diesel- en drie benzinemotoren, die we stuk voor stuk kennen uit de andere Mini-modellen. Zo wordt de Mini One Countryman aangedreven door een 1,6-liter benzinemotor met een vermogen van 98 pk en een koppel van 153 Nm. Het opgegeven verbruik is 5,9 l/100 km met een CO2-uitstoot van 137 g/km. Voor een strekere variant is er de Cooper Countryman. Onder de kap van deze versie ligt een 122 pk sterke 1.6 met een koppel van 160 Nm. Hij doet er iets meer dan tien seconden over om de 100 km/h te bereiken en de topsnelheid ligt op 190 km/h. Het verbruik komt neer op 6,1 l/100 km en de CO2-uitstoot vervolgens op 142 g/km. De krachtigste benzineversie is natuurlijk de Cooper S Countryman, die met zijn geblazen 1.6 een vermogen van 184 pk en 240 Nm levert. Overigens kan middels een ‘overboost-knop’ het koppel tijdelijk worden verhoogd naar 260 Nm. De Cooper S Countryman weet in 7,6 seconden van 0-100 km/h te sprinten en het accelereren stopt pas bij 215 km/h. Verder neemt hij genoegen met een gemiddeld verbruik van 6,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 146 g/km.

 

image/jpeg

Dieselen kan in de Countryman met de 90 pk sterke 1.6 die in de One D Countryman wordt geleverd. Deze dieselkrachtbron heeft een koppel van 215 Nm en verbruikt slechts 4,3 l/100 km. De CO2 uitstoot komt niet verder dan 113 g/km. De Cooper D Countryman beschikt over dezelfde diesel als de One D, maar levert daarentegen een vermogen van 112 pk en een koppel van 270 Nm. Daarmee is de Cooper D Countryman in staat in 10,9 seconden van 0-100 km/h te sprinten en haalt hij een topsnelheid van 180 km/h. Het verbruik van 4,4 l/100 km en de CO2-uitstoot van 116 g/km zijn ook hier weer van een zeer schappelijk niveau. Omdat beide dieselmotoren qua CO2-uitstoot niet boven de 116 g/km uitsteken, vallen ze beide in de 20%-bijtellingscategorie voor de zakelijke rijder. In deze categorie valt overigens ook de One Countryman.

Alle motoren komen standaard met een handgeschakelde zesbak, een start/stop-systeem, een schakelindicator en een regeneratiesysteem. Op de optielijst staat een Steptronic-automaat die alleen voor de benzinemotoren leverbaar is. Mini belooft verder, ondanks zijn hogere zwaartepunt, een strak stuurgedrag. Aangezien Mini door het brein van BMW is ontwikkeld, hebben we ook geen reden om daar aan te twijfelen. Desondanks kan de Mini Countryman worden geleverd met vierwielaandrijving om ook op de onverharde paden de nodige grip te behouden.


De nieuwe Mini Countryman maakt op de autosalon van Genève zijn debuut. Over prijzen is vooralsnog niet bekend.


image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg


  

| Disclaimer