Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Nieuwe Mitsubishi ASX: kleintje Outlander


image/jpeg

 

02-04-2010 - Mitsubishi introduceert de ASX, het sportieve broertje van de Outlander.

 

De geheel nieuwe ASX zou niet tot leven zijn gewekt wanneer de Outlander niet zo’n succes was. Met 130.166 verkochte eenheden sinds de introductie (tegen 328.212 wereldwijd) is Europa de grootste markt voor de Outlander. De ASX vertegenwoordigt de productieversie van het Concept-cX prototype, die getoond werd tijdens de IAA Frankfurt in 2007. De productieversie is iets gegroeid ten aan aanzien van het prototype. Wat uiteraard gebleven is, is de Jet Fighter-grille, zo langzamerhand een kenmerkend stijlelement van alle Mitsubishi’s. De ontwerpers behielden de wigvorm van de Concept-cX, zodat de ASX uitstraalt een stuurmansauto te zijn. Overigens heeft het ook praktisch nut, zo loopt de daklijn iets scherper af. Hierdoor zijn de aerodynamische eigenschappen verder verbeterd, getuige de lagere Cw-waarde.

 

Lounge

Het interieur van de ASX is een plezierige verblijfplaats. Of het nu gaat om de uitrusting, de vormgeving of de functionaliteit; het interieur biedt alle inzittenden een warm welkom. Dankzij de grote wielbasis biedt de ASX zijn maximaal vijf inzittenden veel ruimte en bovendien voldoende laadcapaciteit. Door de verstelbare achterbankleuningen verschilt de bagageruimte tussen de 416 liter (rechtop positie) en de 393 liter (schuine positie). Het gevoel in een lounge te zitten, wordt versterkt door het glazen panoramadak. Het 954 bij 860 mm grote paneel is een primeur voor Mitsubishi. Het is voorzien van UV-glas en dient overdag als ‘sunroof’ en bij avond als ‘moonroof’. Dat laatste mede met dank aan de omgevingstemperatuurafhankelijke LED-verlichting die in het ruitframe is aangebracht. Een elektrisch bediend zonnescherm is standaard op het glazen dak van de ASX.

 

image/jpeg


Aansprekende rijeigenschappen

De Mitsubishi ASX zal niet onderdoen voor de Lancer als het gaat om rijeigenschappen. Hij heeft nagenoeg dezelfde bestuurderspositie als de Outlander en biedt het gemak van AWC, het slimme elektronisch geregelde vierwielaandrijvingssysteem.
Hoewel hij 34,5 centimeter korter is, kreeg de ASX de lange wielbasis van de Outlander mee (2,67 m). Hij nam ook de basisstructuur van de Outlander over, alsmede de chassis (MacPherson voorwielophanging, multi-link ophanging achter). Dat voldoet perfect in de compactere en lichtere ASX. Een verbetering is de montage van een elektrisch werkende stuurbekrachtiging, waarbij het stuur in hoogte en diepte verstelbaar is. Dat laatste is een primeur voor Mitsubishi.


Nieuwe diesel

Dat Mitsubishi de ASX hoog heeft zitten, blijkt wel uit het feit dat hij als eerste profiteert van een nieuwe diesel. Het betreft een volledig uit aluminium opgetrokken DOHC 16v viercilinder Common Rail direct injection ‘low impact’ Euro 5 dieselmotor. Hij komt in een 1,8-liter uitvoering, eerst in de ASX en in de tweede helft van 2010 ook in de Lancer.
Klanten die voor een ASX met benzinemotor opteren worden op hun wenken bediend met een nieuwe 1,6-liter DOHC 16v MIVEC-motor. Overigens zijn beide motoren beschikbaar met het milieuvriendelijke ClearTec-pakket.


image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg


  

| Disclaimer