Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Nissan swingt met de nieuwe Juke


image/jpeg

 

12-02-2010 - Met de nieuwe Juke presenteert Nissan een fris alternatief voor een traditionele hatchback. De Juke is een gestileerde mix van een SUV en een sportieve vijfdeurs. Rond de tweede helft van dit jaar kunnen we de Juke in ons land verwachten.

 

De designers van Nissan hebben zich laten inspireren door het uiterlijk van een rally-auto en een strandbuggy. De Juke heeft daarbij volop Nissan-DNA, zoals is te zien aan de achterlichten in de vorm van die van de 370Z en stijlelementen die knipogen naar de al even eigenzinnige Nissan Cube. Het robuuste zit hem in SUV-kenmerken, zoals de forse wielen met brede banden, de grote bodemvrijheid en de contrasterende wielkasten. De bovenzijde van de carrosserie schetst het beeld van een sportauto met een hoge taille, lage ramen en een coupé-achtige daklijn. De indruk van een coupé wordt nog eens versterkt door de in de C-stijl weggewerkte ontgrendeling van de achterportieren.

Motorfietstank
Het interieur straalt fun en sportiviteit uit. In de Juke valt direct de glanzend gekleurde middenconsole op. De vorm is afgekeken van de brandstoftank van een motorfiets. De deurgrepen doen denken aan flippers van een duiker. Verder zijn er veel chromen details in de auto, kwalitatief hoogwaardige materialen en bekleding met contrasterende kleuren en opvallende structuren, zoals leer met een honingraatstructuur, net als bij sportschoenen.
Aan de andere kant is de Juke heel praktisch, wat blijkt uit een achterklep die royaal toegang geeft tot de veelzijdige bagageruimte (251 liter). De rolhoes is bevestigd aan de achterklep, waardoor die omhoog gaat bij het openen van de klep. De hoofdruimte en beenruimte behoren bovendien tot de grootste in deze klasse en er zijn legio bergvakken om spulletjes uit het zicht op te bergen. De Nissan Juke is gebaseerd op het B-platform dat ook is gebruikt voor de Nissan Cube en de Nissan Note. De wielbasis van 2.530 mm is gelijk aan die van de Cube, maar met zijn breedte 1.765 mm en hoogte van 1.565 mm is de Juke een stuk breder, maar ook lager. Mede daardoor is het weggedrag stabiel, zoals bij een sportieve hatchback. De lengte bedraagt 4.135 mm en daarmee is de Juke slechts 180 mm korter dan de Nissan Qashqai.


image/jpeg


ALL MODE 4x4i
De Juke is leverbaar met zowel voorwiel- als vierwielaandrijving, waarbij de vierwielaandrijving een doorontwikkeling is van Nissans elektronisch geregelde ALL MODE 4x4i-systeem. Er is een gewichtsbesparing bereikt van 29 kilogram en het systeem regelt niet meer alleen de aandrijfkracht over voor- en achterwielen, maar kan ook de krachtsverdeling tussen linker- en rechterwielen variëren om de wegligging in bochten te verbeteren en onderstuur weg te filteren.

1.6 DIG turbo
Bij de start van de verkoop in de tweede helft van 2010 zijn drie motoren beschikbaar, warvan een diesel en twee benzineversies. De topuitvoering van de Juke krijgt de primeur van de compleet nieuwe 1,6-liter benzinemotor met turbo, intercooler, variabele nokkenassen (twin VTC) en directe injectie DIG (Direct Injection Gasoline). Hij behoort tot de krachtigste in zijn klasse door een maximum vermogen van 190 pk en 240 Nm koppel. Dat zijn de prestaties van een 2,5-litermotor, maar in dit geval gaan die samen met het brandstofverbruik van bijvoorbeeld een 1,8-liter. De tweede benzinemotor is een doorontwikkelde versie van de Nissans 1,6-liter krachtbron. Deze motor heeft als eerste ter wereld twee brandstofinjectoren per cilinder, wat de verbranding sterk verbetert. Hij levert nu 117 pk en dat is een winst van 6%. Het koppel komt nu op 158 Nm en het brandstofverbruik is met 5,6% gereduceerd. De Juke 1.6 is er alleen met voorwielaandrijving. Dat laatste geldt ook voor de versie met de 110 pk sterke 1,5 dCi dieselmotor. Deze levert een koppel van 240 Nm, staat garant voor een laag verbruik en komt standaard met een roetfilter.

XTRONIC CVT
Nagenoeg alle versies van de Juke hebben een handgeschakelde zesversnellingsbak. De vierwielaangedreven versie van de 1.6 DIG turbo wordt louter geleverd met een CVT automaat. Het is een nieuwe generatie van Nissans XTRONIC CVT. Hij is lichter, reageert sneller en reduceert tegelijk het verbruik door 30% minder interne wrijving en een breder bereik tussen kleinste en grootste overbrengingsverhouding.

Uitvoeringen
Net als bij veel andere modellen van Nissan is straks te kiezen uit drie in luxe oplopende uitvoeringen: Visia, Acenta en Tekna. Details over de uitrusting volgen later. Nieuw is onder meer een centraal geplaatst bedienings- en informatiesysteem i-Con. Deze heeft een display voor het regelen van zowel de verwarming en de ventilatie als het rijgedrag via instellingen als Normal, Sport en Eco. Afhankelijk van de gekozen functie zijn de schakelmomenten van de CVT, de weerstand van het stuur en zelfs de mate van airconditioning aangepast.

De Nissan Juke zal worden geproduceerd in Japan en in de Nissan-fabriek in het Engelse Sunderland. De marktintroductie is in de tweede helft van 2010.

 

image/jpeg

 

image/jpeg


image/jpeg


  

| Disclaimer