Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Peugeot introduceert de 308 GTI


image/jpeg

 

20-05-2010 - Peugeot heeft de naam GTi weer onder het stof vandaan gehaald en op de 308 geplakt. Met 200 pk en een bijpassend sportief uiterlijk is de grote ‘hot hatch’ weer terug bij Peugeot.

 

De laatste GTi in het C-segment (compacte middenklassers) van Peugeot is de 306 GTi, die nog steeds te boek staat als een van de fijnste GTi’s ooit. Met een GTi-versie van de 308 wil Peugeot die tijden doen herleven.

 

Subtiele details
Geen schreeuwerig uiterlijk, maar subtiele details die verraden dat je hier met iets bijzonders te maken hebt. Zo heeft de GTi de ‘Sport’ voorbumper van de 308 CC, een diffuser in de achterbumper, een achterspoiler die voor meer stabiliteit op hoge snelheid zorgt, dubbele verchroomde uitlaatsierstukken, GTi-badges op de flanken en aan de achterzijde en achttien inch lichtmetalen velgen van het type Lincancabur. Vanbinnen is de potente 308 onder andere te herkennen aan het gebruik van aluminium voor de pedalen en voetensteun, een lederen sportstuur met afgeplatte onderkant en aluminium bedieningsknoppen en een bedieningspaneel in hoogglans zwart.

200 pk
Het allerbelangrijkste in een auto als deze is natuurlijk de motor. Onder de kap hangt een oude bekende, namelijk de 1.6 THP krachtbron. In deze configuratie schopt de 1.6 turbomotor het tot een maximumvermogen van 200 pk en een maximumkoppel van 275 Nm. Dat laatste is overigens al beschikbaar vanaf 1.700 toeren, waardoor je als bestuurder niet veelvuldig hoeft te schakelen om de gang erin te houden. Dit zorgt voor een sprinttijd vanuit stilstand naar 100 km/h in 7,7 seconden. De topsnelheid vermeldt Peugeot nog niet. Dankzij directe benzine-inspuiting en variabele kleptiming zijn niet alleen de prestaties op hoog niveau, maar blijft ook het verbruik acceptabel met 6,9 l/100 km.

Variabele besturing
Met een gretige motor moeten ook het onderstel, de besturing en de remmerij dik in orde zijn. Zo is de dempingkarakteristiek aangepast om voor een sportief weggedrag te zorgen en is het onderstel met tien millimeter verlaagd. Overigens gaat dit volgens Peugeot niet ten koste van het ‘Franse’ comfort. De besturing is elektro-hydraulisch bekrachtigd en variabel. Dat de besturing variabel is, houdt simpel gezegd in dat de bekrachtig op lage snelheid heel sterk is en op hoge snelheid minder, voor meer gevoel. Ook het remsysteem is aangepast met extra grote schijven en de aanwezigheid van EBD (Electronic Brake Distribution) en BAS (Brake Assist System). Om het doorslippen van de wielen en het uitbreken van de auto tegen te gaan, zijn tractiecontrole en ESP gemonteerd. De GTi is per direct te bestellen voor een prijs van € 29.990,-.


image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg


  

| Disclaimer