Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Onthuld ? Nieuwe Porsche Cayenne


image/jpeg

 

25-02-2010 - Hier is ie dan: de nieuwe Porsche Cayenne. Een week voor zijn werelddebuut laat Porsche alvast zien wat we op de komende autosalon van Genève van de nieuwe Cayenne kunnen verwachten. Opvallend hoogtepunt daarbij is de wereldpremière van de Cayenne S Hybrid.

 

Met de Cayenne Hybrid voorop zijn alle versies van de nieuwe Porsche Cayenne in hun segment de trendsetters op het gebied van efficiency en prestaties. Vergeleken met zijn voorgangers is het brandstofverbruik van de nieuwe Cayenne met maar liefst 23% gedaald. Net als elke Porsche is ook de nieuwe Cayenne ontwikkeld volgens de Porsche Intelligent Performance-filosofie: meer vermogen bij een lager verbruik en minder CO2-uitstoot. Dat heeft mede geleid tot de ontwikkeling van de nieuwe, automatische Tiptronic S-transmissie met acht versnellingen, de automatische start/stop-functie, warmteregeling voor de koeling van motor en transmissie, energieregeneratie van het boordnet en de lichtgewicht constructie. Dankzij onder meer het nieuwe actieve vierwielsysteem, dat uit bijzonder lichte materialen bestaat, weegt bijvoorbeeld de nieuwe Porsche Cayenne S 180 kilo minder dan zijn voorganger. Door de 40 mm langere wielbasis is het interieur van de nieuwe Cayenne ruimer dan dat van zijn voorganger. In totaal is de nieuwe Cayenne 48 mm langer. Desondanks oogt de nieuwe Cayenne compacter en dynamischer. Het opvallendste detail in het hoogwaardige interieur is de naar voren toe oplopende middenconsole met de verticale versnellingspook, die het interieur de uitstraling geeft van een cockpit. De achterbank met in drie standen verstelbare leuning is over een lengte van 160 mm verschuifbaar.

Efficiënte motoren
De nieuwe Porsche Cayenne is vanaf 8 mei dit jaar in Europa te koop. Het gamma start met de Porsche Cayenne 3.6 V6. Ondanks dat het vermogen toenam tot 300 pk is het verbruik van deze versie met optionele Tiptronic S-transmissie met 20% gereduceerd tot een gemiddeld verbruik van 9,9 l/100 km. Hoewel vermogen en koppel van de Cayenne Diesel met de 3,0-liter V6-motor met respectievelijk 240 pk en 550 Nm gelijk zijn gebleven, is ook voor deze uitvoering een brandstofbesparing van 20% gerealiseerd. Ten opzichte van de vorige versie nam het gemiddelde brandstofverbruik af van 9,3 tot 7,4 l/100 km. De 4,8-liter V8 van de nieuwe Porsche Cayenne S, die een hoog koppel levert, is met een brandstofverbruik van 10,5 l/100 km zelfs 23% zuiniger dan zijn voorganger. Desondanks nam het vermogen toe van 385 tot 400 pk, waardoor hij net als de overige uitvoeringen aanzienlijk betere prestaties levert. Dat geldt ook voor de Cayenne Turbo, die met zijn 500 pk sterke 4,8-liter V8 een brandstofverbruik heeft van 11,5 l/100 km, wat eveneens 23% lager is dan dat van de vorige generatie.

Cayenne S Hybrid
In het Cayenne-gamma bereikt de compleet nieuwe Cayenne S Hybrid een nieuw niveau van brandstofverbruik en emissies. Ook van deze variant is het verbruik minder dan 10 l/100 km. Daarbij is de Hybrid S met een gemiddelde CO2-emissie van 193 g/km niet alleen de schoonste nieuwe Cayenne, maar ook het schoonste model van het gehele Porsche-gamma. Dankzij de intelligente samenwerking van de 3,0-liter V6 benzinemotor en de elektromotor legt de Cayenne S Hybrid het accent op maximale efficiency van de gehele aandrijflijn. Afhankelijk van de omstandigheden wordt de Cayenne S Hybrid aangedreven door een van beide krachtbronnen óf door de benzine- en de elektromotor samen voor maximaal vermogen. Dat maakt de 34 kW (47 pk) sterke elektromotor de ideale partner voor de V6 turbomotor, die een vermogen van 333 pk combineert met een aanzienlijk koppel dat al bij lage toerentallen beschikbaar is. Het totale vermogen van de hybride aandrijflijn bedraagt 380 pk, met vanaf 1.000 toeren een koppel van 580 Nm. Daarmee is het prestatiepotentieel van de Cayenne S Hybrid vergelijkbaar met dat van de Cayenne S met zijn V8-motor. Beide krachtbronnen zijn met elkaar verbonden door middel van een speciale koppeling die via de Hybrid Manager bepaalt welke krachtbron wordt aangesproken. Dat biedt de mogelijkheid om met een ingetogen rijstijl korte afstanden alleen met de elektromotor af te leggen, vrijwel geruisloos en volledig emissievrij. Met alleen de elektromotor bereikt de Cayenne Hybrid S een maximumsnelheid van 60 km/uur. De hybride aandrijflijn maakt het zelfs mogelijk om de benzinemotor bij snelheden tot 156 km/h volledig uit te schakelen wanneer geen extra vermogen nodig is om de rijsnelheid vast te houden. In deze zogenoemde ‘zeilmodus’ wordt de benzinemotor volledig losgekoppeld van de aandrijflijn, om frictieverlies zoveel mogelijk te reduceren en brandstof te besparen.

Afhankelijk van de gekozen uitvoering begint de prijslijst van de nieuwe Porsche Cayenne bij € 80.500,-.


image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg


  

| Disclaimer