Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Officieel: nieuwe Toyota Yaris


 

15-07-2011 - Hij is groter, lichter, dynamischer, veiliger, zuiniger en kwalitatief nog beter: de geheel nieuwe Toyota Yaris belooft veel goeds. Vanaf oktober staat hij bij de Nederlandse dealers en ondanks alle verbeteringen blijft de vanafprijs ongewijzigd.

 

De Yaris is al sinds 2000 een van de best verkochte modellen in zijn segment en met 100.000 exemplaren Toyota’s succesvolste model van de afgelopen tien jaar in Nederland. En dat is natuurlijk niet voor niets. De Yaris heeft een sympathieke uitstraling, is zeer betrouwbaar en compact. Door zijn slimme interieurindeling is hij bovendien opvallend ruim vanbinnen. De derde generatie Yaris is in een oogopslag zeer herkenbaar, maar toch een stuk dynamischer vormgegeven. De voorzijde kenmerkt zich door scherpe lijnen en een forse ondergrille, terwijl de achterkant wat hoger is opgetrokken en de kentekenplaat naar het midden van de achterklep is verhuisd.

 

Ruimer en zachter
Binnenin zien we een totaal nieuw dashboard, de snelheidsmeter bevindt zich voor het eerst op de gebruikelijke positie achter het stuurwiel en de algehele kwaliteitsbeleving is met stappen vooruit gegaan. Dat laatste is mede te danken aan het veelvuldig toepassen van zachte materialen. Tevens is de Yaris tien centimeter langer geworden. Daardoor kreeg de wielbasis de kans om vijf centimeter te groeien, de bagageruimte heeft nu een inhoud van 286 liter (+12 liter) en passagiers op de achterbank hebben meer beenruimte. Verder is hij twee centimeter lager en de breedte bleef ongewijzigd. Ondanks de toegenomen ruimte heeft Toyota de nieuwe Yaris twintig kilo lichter weten te maken.

 

Aandrijving
Het nieuwe model wordt geleverd met vier aandrijflijnen. De 1.0 VVT-i met 69 pk kennen we van de Toyota Aygo. In de Yaris verbruikt hij 4,8 l/100 km en vanwege de CO2-uitstoot van 110 g/km is hij tot 1 juli 2012 BPM- en wegenbelastingvrij. Voor meer pit is er de 1.3 VVT-i met 99 pk en 125 Nm. Deze verbruikt 5,4 l/100 km met een bijbehorende CO2-uistoot van 119 g/km. Tevens is deze viercilinder te combineren met een geavanceerde CVT-automaat met zeven voorgeprogrammeerde ‘versnellingen’ en Stop & Start en die snoept er 0,4 l/100 km en vijf gram CO2/km vanaf. Voor elke Yaris 1.3 betaalt de eigenaar overigens gewoon wegenbelasting. Dieselen behoort ook tot de mogelijkheden. De verbeterde 1.4 D-4D-F levert 90 pk, verbruikt slechts 3,9 l/100 km en produceert een CO2-uitstoot van 103 g/km.

 

Rijke uitrusting 
De nieuwe Yaris is vanaf heden te bestellen. De prijzen beginnen bij 10.990 euro voor de driedeurs 1.0 Comfort. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer elektrisch bedienbare ramen, audiobediening op het stuur, een radio/cd-speler met mp3- en usb-aansluiting, traction control en zeven airbags. Verder is hij er als Aspiration, Dynamic of Executive, waarbij de Aspiration waarschijnlijk het meest wordt verkocht. Voor een bedrag vanaf 12.440 euro wordt de uitrusting uitgebreid met onder andere airconditioning, het Toyota Touch met Bluetooth en streaming audio, een lederen stuurwiel, een parkeerhulpcamera en 15-inch velgen. Vanaf oktober staat de Yaris daadwerkelijk in de showroom. De Yaris Full Hybrid komt overigens begin volgend jaar.

 

 

 

 

 

 

 

 


  

| Disclaimer