Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Nieuwe viercilinders voor BMW 5 Serie


 

27-07-2011 - BMW en zescilinder lijnmotoren zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar aan deze jarenlange traditie lijkt een einde te komen, aangezien de zescilinders stap voor stap worden vervangen door viercilinder TwinPower Turbomotoren. Zo ook bij de 5 Serie, die vanaf september een volledig nieuw motorengamma tot zijn beschikking heeft.

De belangrijkste reden om de zescilinders te vervangen door nieuwe, geavanceerde TwinPower Turbomotoren is het feit dat deze viercilinders meer vermogen leveren en tegelijkertijd minder brandstof verbruiken.

Vanaf september is de BMW 520i het nieuwe instapmodel. Onder de motorkap ligt een 2,0-liter viercilinder TwinPower Turbo met een flink vermogen van 184 pk. Het bijzondere karakter van deze motor is bovendien dat het maximumkoppel van 270 Nm nagenoeg vanuit stilstand beschikbaar is (1.250 toeren). Dit vertaalt zich dus direct in betere prestaties, terwijl de krachtbron zeer efficiënt met de brandstof omgaat, een CO2-uitstoot van 157 g/km produceert en dus een energielabel A met zich meebrengt. Bij de versie met een achttraps automatische transmissie is de CO2-uitstoot zelfs nog acht gram lager, zodat ook daar een A-label wordt gehaald. De lagere CO2-uitstoot zorgt daarbij voor een lagere BPM-toeslag, waardoor de vanafprijs van de BMW 520i op 45.950 euro uitkomt. En dat is 3.570 euro minder dan de huidige vanafprijs.

Ook een belangrijke toevoeging aan het gamma van de 5 Serie, is de 520d EfficientDynamics Edition. Deze extra zuinige versie is gebaseerd op de reguliere 520d, maar produceert tien gram minder CO2/km en is met 119 g/km de zuinigste diesel in zijn segment. Met 184 pk en 380 Nm koppel staat deze versie garant voor aansprekende prestaties, terwijl kopers 1.320 euro besparen ten opzichte van de normale 520d. De 520d EDE kost namelijk 48.200 euro.

Verder wordt de 523i met zijn zescilinder vervangen door de 528i met een 2.0 TwinPower Turbo die een vermogen van 245 pk levert. De huidige 528i wordt op zijn beurt vervangen door de sterkere 530i met een 3,0-liter zes-in-lijn. Hierbij is het vermogen met 14 pk gestegen naar 272 pk, terwijl de CO2-uitstoot van 182 g/km daalde naar 177 g/km.

Op dieselgebied wordt de zescilinder van de 525d eveneens vervangen door een viercilinder. En dat doet BMW niet voor niets, want het nieuwe blok levert 14 pk meer bij een 30 g/km lagere CO2-uitstoot. De prijs ligt dan ook ruim 1.500 euro lager en het energielabel verandert van C naar A. De 530d en 535d behouden hun zescilinder, die overigens ook sterker en zuiniger zijn geworden.

 

 


  

| Disclaimer