Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Terugblik Gen?ve: Volkswagen Touareg


image/jpeg

 

13-03-2010 - Met de compleet nieuwe Touareg is Volkswagen een flinke uitdaging aangegaan. Met de onthulling van de tweede generatie Touareg wil het Duitse autoconcern namelijk aantonen dat de SUV wel degelijk toekomst heeft. De voortekenen zijn in ieder geval veelbelovend.

 

Om te beginnen is de nieuwe Volkswagen Touareg 208 kilo lichter en tot 20% zuiniger dan zijn voorganger. Bovendien is de nieuwe Touareg leverbaar in hybride-uitvoering. Samen met de verbeterde V6 TDI biedt Volkswagen nu de zuinigste SUV van Europese makelij in zowel het benzine- als het dieselsegment aan. Ook op het gebied van aërodynamica is belangrijke winst geboekt. De nieuwe Touareg is duidelijk lager dan zijn voorganger en dat leidt tot een lager frontaal oppervlak en dus een betere stroomlijn. Bovendien zijn alle nieuwe Touareg-modellen standaard uitgerust met een nieuwe achttraps automatisch transmissie. Deze versnellingsbak is zo efficiënt dat hij alleen al goed is voor een verbruiksbesparing van ruim 2,0 l/100 km.

 

V6, V8 en Hybrid

De nieuwe Touareg Hybrid wordt aangedreven door een direct ingespoten V6 TSI-motor met een vermogen van 333 pk, gekoppeld aan een compacte hybridemodule. Deze module bestaat uit een elektromotor met een vermogen van 34 kW/47 pk die het mogelijk maakt om, gedurende korte afstanden en tot een snelheid van 50 km/h, volledig elektrisch en dus emissievrij te rijden. Het totale vermogen van de Touareg Hybrid bedraagt 380 pk en het maximale koppel 580 Nm. Daarmee zijn een topsnelheid van 240 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 6,5 seconden mogelijk. Het gemiddelde verbruik bedraagt daarbij 8,2 l/100 km met een CO2-uitstoot van 193 g/km. In tegenstelling tot andere hybride-concepten zorgt het concept van de Touareg ervoor dat de terrein- en trekeigenschappen te allen tijde maximaal kunnen worden benut (maximaal aanhangwagengewicht: 3,5 ton). Naast de hybride-versie is tevens een 3.6 V6 FSI (280 pk, 360 Nm) leverbaar, die ten opzichte van zijn voorganger maar liefst 2,5 l/100 km en 60 gram CO2/km gunstiger uitpakt. De 3.0 V6 TDI (240 pk, 550 Nm) is er met een gemiddeld verbruik van 7,4 l/100 km ook 1,9 l/100 km op vooruit gegaan. Nieuw in het Touareg-gamma is de 4.2 V8 TDI met 340 pk en een indrukwekkend koppel van 800 Nm. De V10 TDI en W12 zijn voor de nieuwe generatie overigens niet meer leverbaar.

 

Functioneler, comfortabeler en ruimer
Het interieur van de nieuwe Touareg kenmerkt zich door veel comfort, luxe en meer ruimte. Zo beschikt de achterbank nu over verstelbare rugleuningen en door de achterbank neer te klappen ontstaat een laadruimte van 1.642 liter. Onder het nieuwe label ‘Exclusive’ biedt Volkswagen voor de Touareg bovendien een ruime keus uit zeer bijzondere meeruitvoeringen, waaronder een volledig met leer bekleed interieur en speciale 19-inch velgen. De nieuwe Touareg wordt standaard geleverd met vierwielaandrijving met zelfsperrend Torsen tussendifferentieel. Een Offroad-rijprogramma is daarbij standaard. De nieuwe Touareg kan bovendien optioneel worden voorzien van het Terrain-Tech-pakket, waarmee de terreinvaardigheid verder toeneemt. Door het toepassen van een lage gearing en een midden- een achterdifferentieel met tot 100% sperwerking, is de Touareg in staat hellingen met een stijgingshoek van 45 graden te bedwingen. 

 

De nieuwe Touareg wordt in juni op de Nederlandse markt verwacht. Informatie over de opbouw van het Nederlandse leveringsprogramma en de prijsstelling zijn nog niet bekend.


image/jpeg

 

image/jpeg


  

| Disclaimer