Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Geen wegenbelasting voor Nissan Micra DIG-S


 

01-03-2011 - De nieuwe Micra staat al enkele maanden bij de Nissan-dealer, maar nu introduceert het Japanse merk het zuinigheidswonder uit de serie. Dankzij geavanceerde technologie schopt de geblazen 1,2-liter benzinemotor het tot een gemiddeld verbruik van 4,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van slechts 95 g/km.

 

De nieuwe driecilinder benzinemotor die in de Micra DIG-S voor de aandrijving zorgt, is de belichaming van Nissans Pure Drive-technologie. Pure Drive staat voor de allerschoonste en zuinigste Nissans die per kilometer minder dan 140 gram CO2 uitstoten. Die modellen zijn herkenbaar aan het Pure Drive-label. Hoewel ook de Micra 1.2 dit predikaat al verdient, heeft Nissan voor de DIG-S toch alle technologische registers opengetrokken om het verbruik en de uitstoot zo laag mogelijk te houden. 

Miller-cyclus 
Nissan past de zogenoemde Miller-cyclus toe om het conventionele vierslagprincipe van de verbrandingsmotor te verbeteren. De Miller-cyclus houdt in dat de inlaatklep langer open blijft. Hierdoor krijgt de compressieslag twee fasen: de eerste als de klep opent en de tweede zodra deze sluit. Door de tweetraps inlaatslag maakt de Miller-cyclus van de vierslagmotor in principe een vijfslagmotor, waardoor hij ideaal is voor toepassing van directe brandstofinspuiting. Kunt u het nog volgen? Afijn, het resultaat is in ieder geval indrukwekkend. De Micra DIG-S (Direct Injection Gasoline Supercharger) is namelijk de eerste benzineauto zónder hybridetechniek die in het B-segment voor de zakelijke rijder in de gunstige 14%-bijtellingscategorie valt. Bovendien betaalt de eigenaar geen BPM en wegenbelasting. Ondanks het zuinige karakter levert de 1,2-liter driepitter nog altijd een vermogen van 98 pk en 142 Nm trekkracht. En dat is niet misselijk voor een dergelijke compacte stadsauto. Hij schopt het dan ook tot een topsnelheid van 180 km/h. 


Drie uitvoeringen
Op alle onderhuidse technologie na is de Micra DIG-S identiek aan de Micra 1.2. De DIG-S is enkel te herkennen aan voor- en achterspoilers die de luchtweerstand verlagen. De uitrustingniveaus Visia, Acenta en Tekna zijn bekend van de 1.2-variant en hij kan desgewenst met een automatische CVT-tranmissie worden geleverd. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer stuurbekrachtiging, elektrisch bedienbare ramen vóór, ESP en zes airbags. Handbediende of automatische airconditioning is standaard op alle uitrustingsniveaus, met uitzondering van het instapmodel. Alleen wat de Micra DIG-S daadwerkelijk moet kosten, is nog niet bekendgemaakt.

 

 

 

 


  

| Disclaimer